Gigasport se v Česku dostal do problémů, na trhu chce ale zůstat.

Gigasport se v Česku dostal do problémů, na trhu chce ale zůstat. | foto: alfest.cz

Sportovní řetězec Gigasport bojuje o přežití, v Česku chce ale zůstat

  • 87
Dalšímu ze zahraničních sportovních řetězců hrozí, že pokud nezvládne nynější problémy, bude muset se ztrátou opustit Česko. Po odchodu irské sítě Lifestyle Sports a britského Halfords má namále i rakouský Gigasport. Ten vstoupil do České republiky v roce 1997 jako první ze zahraničních prodejců a byznys sportovních řetězců tady rozjížděl.

"Představenstvo a dozorčí rada mateřské firmy jednohlasně rozhodly, že Gigasport zůstává na českém a slovenském trhu a bude se dále vyvíjet," uvedla pro MF DNES šéfka Gigasportu v Česku Rosina Puschová na dotazy o dalších krocích firmy.

Gigasportu klesly tržby za poslední známý rok 2008, kdy začala ekonomická krize, o desetinu. Ztráta dosáhla 57 milionů korun. Z minulých let měla firma prohospodařeno dalších 82 milionů.

Gigasport tak dostal od auditora upozornění, že neuhrazená ztráta převýší polovinu základního kapitálu a majitelé musí doplnit peníze, aby společnost mohla dále fungovat. To se podle informací MF DNES stalo, Gigasport se k tomu nevyjádřil. V podobné situaci byl už jednou v roce 2006, kdy po dlouhých jednáních uzavřel výrazně ztrátovou prodejnu v centru Prahy v Myslbeku.

Do budoucnosti je nicméně jeho ředitelka optimistická, i když z kdysi prvního místa je dnes Gigasport mezi ostatní konkurencí až pátý. "Díky analýze, kterou jsme provedli, se nám podařilo krizi, která postihla nejenom obchod se sportem ale maloobchod všeobecně, proměnit v šanci," uvedla Puschová.

Tři prodejny zavíráme

Špatné výsledky už firmu donutily k drastickým úsporám. Letos v březnu zavřela prodejny v Ústí nad Labem, Mladé Boleslavi a Ostravě. Společnost tím ušetří na zboží, nájmu i zaměstnancích. Obchod v Ústí přitom byl otevřený pouhé tři měsíce a v Mladé Boleslavi zhruba rok. Nájemní smlouvy jsou zpravidla na pět let a odejít dříve se obvykle neobejde bez pokut.

"Došlo ke komerční dohodě o ukončení pronájmu. Detaily nebudeme sdělovat," říká pouze Michal Ešner, marketingový šéf centra Forum v Ústí nad Labem.

Bez ohledu na "trest" za předčasné opuštění centra, přišel Gigasport odchod i tak draho. Každý nájemce si totiž zpravidla musí svoji prodejnu v obchodním centru vybavit a u takto velkého obchodu jde podle odhadů lidí z byznysu o sumu kolem 15 milionů korun. To jsou nevratné náklady, protože každá síť má jiné regály, podlahy, osvětlení a připojení.

Společnost Multi Development, do jejíž skupiny centrum v Ústí nad Labem patří, si kvůli této zkušenosti musela sypat popel na hlavu. Původně měl být na místě Gigasportu podle informací MF DNES Hervis. Gigasport však svého konkurenta z Rakouska "přeplatil", když nabídl vyšší nájem. Firmy to nechtěly komentovat. Dnes už místo v rohu v prvním patře centra obsadila další rakouská síť, Intersport.

Byznys daný počasím

Se společností Multi Development měl Gigasport naplánováno ještě otevření prodejny v Liberci a podle výroční zprávy za rok 2008 měl už uzavřenou smlouvu o smlouvě budoucí. Ani tam však nebude. "Sport v obchodním a zábavním centru Forum Liberec, II. etapa, bude zajištěn jiným řetězcem," uvedla za Multi Development marketingová šéfka Lucie Husníková.

"Kromě právě proběhlé optimalizace sítě našich prodejen bude naším cílem také nové prodejny otevřít," uvádí za Gigasport Rosina Puschová. Zatím k tomu došlo pouze v Mladé Boleslavi, kde Gigasport překvapivě po třech měsících od uzavření nyní zase otevřel brány. Celkem tak má jedenáct prodejen, z nichž většinu vlastní.

Čísla o tom, jak tvrdě sportovní byznys krize (ne)zasáhla, dostupná nejsou. Statistici sledují zvlášť pouze útraty za zimní vybavení jako lyže, boty na lyže či snowboard. Ty šly loni dolů o desetinu a dosáhly 880 milionů korun. Sportovní boty a oblečení, které tvoří velkou část prodejů, počítají jen dohromady s běžnou obuví a oděvy.

Samy sportovní řetězce si až na výjimky pochvalují, jak krizi dobře přestály a dokázaly z ní vytěžit maximum. Při zemi zůstává jen Hervis. "Tržby v roce 2009 nám rostly díky expanzi, srovnatelné na metr čtvereční byly na nule," říká šéf Hervisu v Česku Luděk Semrád.

Letos první třetinu roku pozoroval, že lidé dělali v průměru menší nákupy než loni a pokles nevyrovnalo ani to, že jich chodilo více. V květnu a v červnu se však podle něj situace zlepšila – sportovní byznys je totiž hodně daný počasím.

Ostatní řetězce vidí krizi růžově

Další konkurenti, Sportisimo a Intersport uvádějí, že jim loni tržby rostly. Sportisimo, dnešní jednička na českém trhu, jejíž většinu vlastní vietnamský podnikatel Thai Ngoc Nguyen, hlásí za loňský rok dokonce 30procentní nárůst tržeb na 1,8 miliardy korun. Vsadili totiž na obří expanzi i do malých měst.

Opakem je v tomto směru Intersport, který měl v roce 2007, kdy koupil českou Drapu, stejně prodejen (33) jako dnes. Pár nových sice otevřel, jiné však zavřel.

Plán z roku 2007, zdvojnásobit do roku 2012 počet obchodů, však podle vyjádření českého jednatele Víta Podešvy "nerevidovali", jen zatím nebylo tolik dobrých příležitostí na otevření.

Tržby Intersportu stouply za poslední finanční rok (končící loni v srpnu) o tři procenta na 960 milionů. "Letos vykazujeme výrazný nárůst tržeb," dodává Podešva. Hospodářský výsledek nesdělují, a to ani v obchodním rejstříku, kde jsou firmy povinny tak činit.

Za optimismem sportovních řetězců může stát i úbytek konkurence. Trh už letos opustil irský Lifestyle Sports s tržbami téměř 400 milionů korun. Ty nezmizely a mezi sebe si je rozdělily zbylé prodejny se sportovním zbožím. Více než velké řetězce také podle expertů ztrácejí malí obchodníci.