Po dvou letech budou zaměstnanci Škody Auto s největší pravděpodobností znovu stávkovat za vyšší platy. Růst tarifů o více než deset procent, které jim vedení Škody Auto nabídlo, je podle nich příliš nízké.
Podnikatelé, bankéři i analytici se netají obavami, že takový růst platů budou chtít i odboráři v dalších firmách v oboru.
"Růst mezd, o který odbory usilují, je skutečně rapidní a může být vůči dlouhodobým možnostem firmy přehnaný," říká Miroslav Singer z České národní banky.
Nedobrý příklad ostatním
Dohoda podle něj může být signálem pro ostatní, že je možné takto prudce zvýšit platy.
"Až se pak ukáže, že takto rychle to nejde, budeme se divit všichni," dodal.
"Výsledek jednání bude hodně důležitý pro další vývoj české ekonomiky. Je potřeba si uvědomit, že méně znamená někdy více," míní Pavel Sobíšek z HVB Bank.
Průmyslníci mají obavy, že zdražení práce může vést k tomu, že zahraniční investoři přestanou zdejší pobočky dál rozvíjet.
"Je tady navíc další faktor, stále posilující koruna," podotkl prezident Svazu průmyslu Jaroslav Míl.
Budou platy, ale nebudou místa
Ve Škodě se například spekuluje, že pokud dojde k prudkému navýšení mezd, v ohrožení je plánované rozšíření závodu ve Vrchlabí.
"Vysoký nárůst mezd může ovlivnit rozhodování vedení koncernu," připustil personální šéf Škody Auto Martin Jahn. Stejně tak podle něj hrozí, že Česko neuspěje v koncernovém rozhodování o tom, kde se budou vyrábět nové motory.
"U nás by se muselo investovat, ale v Německu jsou volné kapacity," řekl Jahn.
"To, co nabízí firma, je už maximum. Takové jednorázové navýšení je opravdu dost, sám bych více nenabídl," říká někdejší šéf Škody Auto a nynější předseda dozorčí rady Vratislav Kulhánek.
Ve Škodě už dávno není nejlépe, tvrdí odbory
Podle odborářského předáka Jaroslava Povšíka už dávno neplatí, že dělníci ve Škodě mají nejlepší platy v republice.
"Hovořit o mzdové nákaze ze Škodovky je poněkud legrační, když i Číňané v nově otevírané továrně na televizory v Nymburce nabízejí pro dělnické povolání vyšší nástupní mzdu, než je dělnická nástupní mzda ve Škodě Auto," uvedl Povšík.
Stávkovat ve Škodě chtějí hlavně výrobní zaměstnanci. Jejich vliv na český průmysl stále roste. S tím, jak do země přišli další investoři, dělník začíná být velmi nedostatkovým "zbožím".
Odboráři v ostatních firmách podporují požadavky zástupců zaměstnanců Škody. Jejich postup se pro ně pomalu stává i vzorem.
"Určitě nás to bude inspirovat při dalších jednáních o platech," říká Milan Šubrt z Asociace samostatných odborů.
Dodavatelské odbory nejsou tak silné
Ne všude si odbory mohou dovolit vedení firmy tolik přitlačit jako ve Škodě. V automobilce je v odborech 8 z 10 zaměstnanců a jejich síla je podstatně jiná než ve firmách, kde je v odborech pětina lidí.
"Strach z vývoje ve Škodovce máme, na druhou stranu u nás odbory nejsou tak silné," řekl včera jeden z personálních ředitelů velkého dodavatele Škody Auto, který si nepřál být jmenován.
Vedení automobilky se chce podle Jahna vrátit znovu k jednání s předposlední nabídkou. Ta navrhovala zvýšení mezd letos o 7,5 % a příští rok ještě o další 3 %. "Ještě nebyly vyčerpány všechny možnosti jednání," říká Jahn.