Negativní vliv měl naopak vývoj měnových kurzů a výrobních nákladů, nepříznivě se projevil rovněž odchod skupiny Volkswagen z Ruska.
Tržby automobilka v pololetí zvýšila na 13,75 miliardy eur (zhruba 330 miliard Kč) z 10,22 miliardy eur před rokem. Firma dodala zákazníkům 432 173 vozů, což je téměř o pětinu více než před rokem.
Za směnu tolik jako jinde za týden, Škoda Auto vyrábí naplno a štědře platí |
Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, výrobní kapacity má také v dalších zemích, například v Číně a v Indii. Loni v důsledku invaze ruských vojsk na Ukrajinu ukončila aktivity na ruském trhu. V březnu oznámila, že kvůli ukončení obchodních aktivit a výroby v Rusku loni přišla téměř o 700 milionů eur.
Celému koncernu Volkswagen v letošním prvním pololetí klesl provozní zisk meziročně o 11,5 procenta na 11,35 miliardy eur. Tržby ale koncern zvýšil o více než 18 procent na 156,26 miliardy eur.
Zisk Volkswagenu zaostal za odhady
Firma kvůli obtížnému ekonomickému prostředí mírně snížila celoroční prodejní cíl. Podnik to uvedl ve svém čtvrtečním sdělení.
Volkswagen nyní očekává, že letos dodá zákazníkům devět až 9,5 milionu vozů. Dříve firma předpokládala odbyt kolem 9,5 milionu kusů po 8,3 milionu vozů prodaných v předchozím roce. Původní prodejní cíl Volkswagenu už stejně dříve zpochybňovali znalci v odvětví.
V první polovině roku dodala skupina Volkswagen po celém světě 4,4 milionu vozů, což představuje nárůst o téměř 13 procent. Za růstem stojí především čínský trh, kde se odbyt zvýšil o 21 procent.
VW dále předpokládá, že na rozdíl od odbytu se mu podaří splnit finanční cíl. Celoroční tržby by se měly zvýšit o deset až 15 procent, a dosáhnout tedy 307 až 321 miliard eur. Prognóza provozní ziskové marže očištěná o speciální položky zůstává rovněž beze změny na 7,5 až 8,5 procenta, i proto, že v druhé polovině roku by se měl projevit program úspor a výdělků u masových značek.
Odbyt v Číně se první polovině roku snížil o 1,2 procenta. Volkswagen přitom v této zemi, která je největším trhem s automobily na světě, realizuje zhruba 40 procent prodeje. Firma nyní podniká kroky, aby své podnikání v Číně podpořila.
Společnost oznámila partnerství mezi svou značkou Volkswagen a místním čínským výrobcem elektromobilů Xpeng. Rozšíří také spolupráci mezi svou značkou luxusních automobilů Audi a místními partnery FAW a SAIC. Partnerství jsou zaměřena na vývoj nových modelů.
S problémy v Číně bojuje i další německá automobilka Mercedes-Benz. Ta sice ve druhém čtvrtletí zvýšila zisk před úroky a zdaněním (EBIT) o šest procent na 5,2 miliardy eur, ale dařilo se jí především ve Spojených státech a v Německu. Tržby v Číně – zemi, která představuje 20 procent tržeb firmy – klesly ve druhém čtvrtletí o devět procent.
Obě automobilky čelí tvrdé konkurenci místních čínských značek. Ty jsou mladší a zaměřují se výhradně na elektrická vozidla, uvedla agentura AFP. Čínská automobilka BYD letos předstihla Volkswagen co do prodeje aut všech typů motorů dohromady.