Káva - ilustrační foto.

Káva - ilustrační foto. | foto: In Images

Síť Emporio Café prošla krizí, teď chce nové kavárny

  • 5
Do Česka se v poslední době hrnou velké zahraniční řetězce s kávou, ale případ jediné české sítě Café Emporio ukazuje, že to není jednoduchý byznys se snadným výdělkem.

Většinový podíl v Café Emporio získala roku 2005 skupina Cimex, která provozuje také hotely Orea. O rok později noví majitelé koupili i zbývající část od izraelského podnikatele Davida Mizrahiho, který se dnes věnuje hlavně provozu diskoték, jako je Duplex či Mecca.

Kaváren Emporio je dnes třináct, ale poslední roky se jejich šéfové věnovali hlavně tomu, jak řadu zejména těch mimopražských zavřít a dostat se ze ztrát.

"Původní expanze mimo Prahu trochu předběhla dobu,“ říká nyní šéf sítě kaváren Vladimír Staněk. Loni už podle něj byli v provozním zisku a utržili 120 milionů korun. V roce 2006 nejdříve zavřeli kavárny v Ostravě a v Praze na Zličíně. Loni následovaly provozovny v Brně v Orlí, Českých Budějovicích a v nákupním centru v Praze na Chodově. Staněk tyto kroky zdůvodňuje snahou o úspory, ale stěžuje si i na vysoké nájmy či špatnou polohu kaváren.

. Emporio Café

Síť kaváren patří od roku 2006 do skupiny Cimex, majitele hotelů Orea. Společnost Cimex kavárny koupila od izraelského podnikatele v Praze Davida Mizrahiho. Zakladatelem Cimexu je Petr Lukeš, usazený na Floridě a obviněný v Česku ze spáchání trestného činu poškozování věřitelů. Nyní už v orgánech společnosti Cimex není.

"Třeba v Praze na Chodově jsme měli prodejnu rozdělenou na dvě části, kdy mezi barem a kavárnou byly výtahy. Když hosté nevidí na bar, tak to nefunguje,“ popisuje Staněk, proč opustili místo v jinak úspěšném centru na Chodově.

Podle Martina Macháče, obchodního šéfa společnosti Unibail - Rodamco, která Chodov provozuje, však mohly být hlavní důvody pro odchod i jiné. "Máme tady osm kaváren a všechny fungují. Dokonce jedna je i na střeše, nikdo o ní neví, a přesto dobře funguje,“ říká.

Z mimopražských kaváren si zatím majitelé ponechali jen jednu v Brně a v Olomouci a dvě ve Freeportu Hatě, outletovém centru nedaleko Znojma u hranic s Rakouskem.

"Dál do regionů zatím jít nechceme,“ říká Staněk s tím, že důvodem je hlavně nižší kupní síla.

Jejich kavárny svými vyššími cenami a zvoleným designem cílí hlavně na lidi s lepšími příjmy a na byznys klientelu. Například v Praze na Smíchově zaplatí za espreso 48 korun, za lahvičku dvou decilitrů vody 43 korun a sklenku vína 55 korun.

Do regionů levněji
Ještě loni přitom majitelé o tom, vyrazit znovu více mimo Prahu, uvažovali, a to s levnějším typem svých nynějších kaváren.

"Plánovali jsme pro ně ne tak velký sortiment, méně zaměstnanců, menší prostory a možná i jinou značku kávy, ale pozastavili jsme to,“ popisuje Staněk. Dnes používají značku Segafredo Zanetti.

Nyní se chtějí soustředit na hlavní město a vyrazit do okolních zemí, v prvé řadě na Slovensko. Tam už totiž pronikla i jejich mateřská společnost Orea Hotels a vytvořila tam lepší zázemí i pro kavárny.

"V Praze může být klidně patnáct našich kaváren a nebudou si konkurovat, ale může jít i o třicet, uvidíme,“ říká Staněk s tím, že hlavně musí být ziskové. Žádný konkrétní cíl, pokud jde o počet, podle něj nemají.

V metropoli nyní funguje devět Emporio kaváren. Čtyři, i když v jiném hávu, jsou přitom v jednom z nejnavštěvovanějších obchodních center, na Novém Smíchově.

Poslední rok se začali více zaměřovat i na kamenné kavárny na hlavních ulicích. "Do centra Prahy ale nechceme za každou cenu, nájmy jsou pro nás rozhodující,“ říká Staněk. Dodává, že do loni otevřeného Palladia na náměstí Republiky nešli kvůli vysokému nájmu, který činil až sto eur na metr čtvereční. "To by byl pro nás ekonomický nesmysl.“