Privatizace Letiště Praha je jednou z největších v historii Česka, mohla by vynést až sto miliard korun.

Privatizace Letiště Praha je jednou z největších v historii Česka, mohla by vynést až sto miliard korun. | foto: Řízení letového provozu ČR

Prodej letiště obestírají tajnosti

  • 15
Privatizace Letiště Praha se ještě ani nerozběhla a už se kolem ní objevují tajnosti. Ministerstvo financí odmítá uvést jména firem, které oslovilo na zpracování klíčové privatizační analýzy. Ta by měla vládě pomoci určit, jaký způsob privatizace bude pro dosud státní podnik nejvhodnější.

Ve hře jsou tři možnosti – přímý prodej, vstup na burzu nebo dlouhodobý pronájem. "Vždy bude záležet na vládě, jak se rozhodne," zdůrazňuje Karel Potměšil ze společnosti Cyrrus, která za nejprůhlednější formu považuje prodej přes burzu.

Ministerstvo financí oslovilo podle mluvčího Ondřeje Jakoba zhruba deset firem. "Je to zakázka malého rozsahu, takže není nutné ji zveřejňovat. U těchto zakázek zásadně nezveřejňujeme seznam oslovených společností, a to z důvodu zachování regulérnosti soutěže," dodává.

"Je to obrovský problém, přes takové zakázky se rozděluje polovina všech peněz. Je to neprůhledné," namítá David Ondračka z Transparency International.

Úřady jsou podle něj zvyklé na tuto formu, a proto ji ani nechtějí měnit – zvláště když je k tomu netlačí zákon. "Neprůhlednost nahrává různým machinacím," varuje Ondračka.

Podle Jakoba nejde zatím o výběr poradenské firmy pro samostatnou privatizaci, ale jen o zevrubnou analýzu vhodnosti, rozsahu a způsobu privatizace majetkové účasti státu v Letišti Praha. "Vítěz soutěže by měl být znám během dvou až tří týdnů."

Úkol pro nového ředitele
Se stejným úkolem přišel na letiště letos na jaře jeho nový generální ředitel Miroslav Dvořák. "Je to úkol hlavně generálního ředitele letiště, protože právě tyto věci týkající se různých modelů financování, provozování, rozvoje jsou v jeho kompetenci. Proto jsem ho chtěl na letišti mít," zdůvodňuje jmenování ministr dopravy Aleš Řebíček.

Ředitel Letiště Praha Dvořák však tuto "konkurenční" analýzu nakonec nevypracuje. "Bude odborným oponentem a expertem, který ji posoudí," uvedla mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí.

Řebíček si od studie slibuje odpověď na otázku, jaká vlastnická struktura je pro letiště lepší. Zda nechat terminál v majetku státu a dlouhodobě ho pronajímat, nebo ho kompletně pustit do cizích rukou.

Až příští rok
On sám si myslí, že by bylo nejlepší najít silného investora. "Existence strategického partnera znamená lepší pozici při vyjednávání s dopravci o nových linkách," míní Řebíček.

I v rukou státu letiště dosahuje zatím každoročně nárůst cestujících přes deset procent a příchod dopravců nezáleží jen na majiteli letiště – je vázán také leteckými aliancemi nebo polohou letiště.

Privatizace Letiště Praha je jednou z největších v historii Česka, mohla by vynést až sto miliard korun. První krok k její realizaci udělala vláda tento týden, když založila akciovou společnost, do které následně majetek letiště vloží. O termínech a způsobu privatizace bude vláda jednat až v příštím roce.