Odboráři požadují vyšší mzdy. Jednání s vedením firmy skončila neúspěšně.

Odboráři požadují vyšší mzdy. Jednání s vedením firmy skončila neúspěšně. | foto: ČTK

Odboráři ve Škodě stávkují, firma přijde o miliony

  • 2210
Největší firma v Česku, mladoboleslavská Škodovka, stávkuje. Úderem šesté hodiny přestaly pracovat tisíce lidí z ranní směny. Žádají vyšší mzdy. V továrně se tak vyrobí jen minimum vozů. Firma může přijít o miliony. Automobilka bude znovu jednat s odbory zítra.

"Mohu potvrdit, že stávka začala," řekl ráno iDNES.cz mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf.

"Stávka začala s podporou drtivé většiny zaměstnanců," potvrdil člen podnikové rady Vladimír Kment. "Těch, co nestávkují, je opravdu minimum, stejně však nemohou pracovat."

Stávka se z lakovny postupně přesouvá na další provozy. Tímto způsobem bude protest pokračovat celých 24 hodin. ČT uvedla, že odboráři ji posunují po jednotlivých provozech proto, aby dnes ze závodu vyjelo co nejméně nových škodovek.

Šanci uzavřít dohodu Škoda dostane ještě zítra. Pokud se to ale nepodaří, jsou odboráři podle Kmenta připraveni nastoupit k časově neomezenému protestu. Tentokrát ale neodstoupí pouze od linek, mají připravený protest před budovou vedení závodu.

"Chceme se dohodnout, aby byly uspokojeny obě strany a zachována jistota možností investic v České republice pro Škodu Auto," řekl k zítřejšímu jednání s odbory druhý mluvčí automobilky Jaroslav Černý.

Škody, které odboráři zastavením výroby firmě způsobí, budou podle něj předmětem dalších jednání.

Stávka je poklidná
Průběh stávky je poklidný. Zaměstnanci odstoupili od pásu a účastní se informačních mítinků, případně poslouchají hudbu a debatují. Kolem poledne má vystoupit vedení automobilky a k situaci se vyjádřit.

Žádné demonstrace před závodem se nekonají, na místě je klid. V 8:30 se  zaměstnanci lakovny vrátili, stávka se ale postupně přesouvá po dalších odděleních. Dvouapůlhodinový výpadek v pásové výrobě navíc znamená, že některé provozy budou stát daleko déle.

Proti původnímu očekávání se ale přesto vyrobí nějaké vozy, uvedla ČTK s odvoláním na Kmenta. Plánovaná škoda 55 milionů korun bude tedy o něco nižší.

"Lidé ale dodrží pracovní dobu. I když nebudou moci pracovat, nemůžou odejít ze směny," vysvětlil Kment.

Stávkující věří v úspěch akce
Mezi lidmi, kteří ráno nastupovali na směnu, převládá přesvědčení, že stávka bude mít pozitivní účinek a vedení automobilky vyhoví jejich mzdovým požadavkům.

"Se stávkou stoprocentně souhlasím. Jsem připraven stávkovat tak dlouho, jak to bude nutné, ale myslím, že to nebude trvat dlouho," řekl jeden ze zaměstnanců. Odhodlání vytrvat potvrdili i další.

Odbory avizovaly stávku jako časově neomezenou. Jsou však v případě dohody připraveny stávkové akce kdykoliv přerušit a spolupracovat s vedením na náhradě ušlého zisku. Souhlasily by například s dočasným zvýšením rychlosti pásu.

Růst o třináct procent nestačí
Poslední nabídka vedení na růst mezd zaručuje zaměstnancům růst platů o 7,5 procenta letos a tři procenta v dalším roce. S tím však odbory nesouhlasí.

"Já to beru jako zastrašování. Navíc ty řeči o přesunutí výroby, to se mi nelíbí. Spousta lidí nás vidí jako nenažrance, co mají nadprůměrné platy a chtějí ještě víc, ale tak to vůbec není. Člověk se u pásu skoro nezastaví a já teda rozhodně těch 22 tisíc nemám," řekla jedna ze zaměstnankyň, která podle svých slov pracuje ve Škodě už "spoustu let".

Objevují se ale i názory, které postup odborů nevidí jako úplně nejšťastnější. "Do stávky půjdu, nechci být za stávkokaze, ale těch 13 procent měl Povšík (šéf odborů) vzít. Teď můžeme taky dostat míň, nebo se to hrozně potáhne," zazněl jeden názor.

Automobilka zaměstnává asi sedmadvacet tisíc lidí, průměrná dělnická mzda je 22 tisíc korun, což je asi o 2000 Kč více než republikový průměr.

,