Pobočka cestovní kanceláře Sunny Days na pražském Smíchově.

Pobočka cestovní kanceláře Sunny Days na pražském Smíchově. | foto: Michal Sváček, MAFRA

Manažer neúspěšné Sunny Days rozjíždí novou cestovku Dolce Vita

  • 6
Bývalý šéf Sunny Days pro Moravu rozjel novou cestovku Dolce Vita, její vlastníky však tají. Není vyloučeno, že za ní stojí lidé ze Sunny Days, která přišla o licenci. Tu nezískala proto, že ji pojišťovny odmítly pojistit proti úpadku.

Z cestovní kanceláře Sunny Days tak zbyla jen agentura na prodej zájezdů jiných cestovek. I ta však postupně ruší své pobočky a stahuje nabídky zájezdů jiných společností, protože ji u soudu uhánějí věřitelé. (viz předchozí článek)

Lidé z firmy se ovšem znovu vrhli na cestovní ruch. Vznikla už cestovní kancelář Dolce Vita, která na první pohled nemá se Sunny Days nic společného. Na druhý už ano: v představenstvu sedí Kamal Jabeur, někdejší šéf brněnské pobočky Sunny Days.

V oboru se mluví o tom, že je jedním z vlastníků i Ridha Ben Ahmed, původní poloviční vlastník Sunny Days. Ten to však odmítá. "Na ničem se nepodílím, jsem v rekonvalescenci po operaci," uvedl Ben Ahmed.

Majitele Dolce Vita přísně tají: akcie jsou anonymní a jediný člen představenstva Kamal Jabeur odmítá o vlastnících cokoliv říct. "Majitelé nechtějí být zveřejněni," uvedl pouze Jabeur.

Lidé ze Sunny Days se vracejí do byznysu oklikou

Cestovka je proti úpadku pojištěná u České podnikatelské pojišťovny. Podle informací MF DNES obcházela více pojišťoven, ale většinou neúspěšně. Důvodem byly obavy pojišťoven z propojení s lidmi ze Sunny Days. "Jednali jsme s nimi, ale nedohodli jsme se," potvrdil zástupce jedné z pojišťoven.

Tržby v roce 2007

Sunny Days měla v roce 2007 obrat 1,06 miliardy Kč. Tento rok byl poslední, za nějž zveřejnila výsledky.

Podobné návraty lidí, kteří figurovali ve zkrachovalých nebo neúspěšných cestovkách, nejsou v tuzemsku výjimečné. Zákon sice zakazuje podnikání v oboru těm, kteří během posledních pěti let přišli o koncesi, ti ale nemusí být vlastníky koncese a mohou stát za cestovkami jen neoficiálně.

Loni takto začal podnikat s cestovkou RelaxMax Tours Klaudiusz Helman, který byl u jednoho z prvních velkých krachů v historii českých cestovek: pádu Oasis Tours. Cestovka přežila jen několik měsíců, Helman je ve vězení v Maroku. V cestovní kanceláři Snail Travel International se zase sešli majitelé v 90. letech zkrachovalých EastWest Travel a Čechie Roman Šubert a Martin Junek.

Podle Tomia Okamury z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur může být případné spojení s neúspěšnými podnikateli problém. "Pokud by se to ukázalo, tak by to pro klienty nebyl dobrý signál. Při rozhodování o nákupu to pro ně může být klíčová záležitost," upozorňuje Okamura.

Jabeur, který je podle rejstříku jediným v představenstvu, tvrdí, že na neúspěchu Sunny Days neměl podíl a byl jen zaměstnancem firmy. "Mám kontakty z oboru, tak se je snažím využít. Ze Sunny Days jsem odešel sám," říká Jabeur. Lidé z oboru se shodují, že Dolce Vita nemá tak velikášské plány jako Sunny Days.

Tiskaři chtějí po Sunny Days zaplatit za katalogy

Jaká je nyní budoucnost Sunny Days, není zcela jasné. Její jednatel Chedli ben Sadok Ben Said včera nebyl k zastižení. Nereagoval ani na dotazy týkající se insolvenčního řízení, které zahájil včera soud na návrh České unigrafie za dluh 1,6 milionu za tisk katalogů.

Lidé z oboru předvídají letos pro cestovky celkově těžký rok. Lidé na zájezdech šetří, už na začátku sezony musely některé společnosti výrazně omezit počty charterových letů. Například šéf CK Fischer Jiří Jelínek tvrdí, že úspěchem pro cestovky bude letos zisk a trh klesne až o pětinu. "Poměrně dost cestovních kanceláří letos z trhu zmizí, bude se to týkat spíše středních a menších společností," očekává Jelínek.

Jak (ne)vybírat cestovku

Kombinace tří až čtyř kritérií značí jasné problémy.

1. CK je propírána v médiích či na internetu, že klienti jsou často stěhováni nebo neubytováváni v objednaných hotelech (může to znamenat, že ubytování není zaplaceno)
2. CK je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jinou CK
3. CK prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny (může to znamenat, že nemůže prodat zájezdy a potřebuje hotovost)
4. v médiích je zveřejněno, že CK dluží peníze dodavatelům
5. na internetu výrazně převyšují negativní hodnocení CK
6. CK prodává až s ročním předstihem zájezdy a zároveň žádá vysokou zálohu
7. CK mění často a ve velkém plánované odlety a trasy v hlavní sezoně (může to znamenat, že nemá prodáno dostatečné množství zájezdů)
8. v médiích se mluví o tom, že se majitelé snaží CK prodat, nikdo však nemá zájem (může to znamenat špatnou finanční situaci)