Volhou z roku 1956 svezl ruský prezident Putin i amerického prezidenta Bushe.

Volhou z roku 1956 svezl ruský prezident Putin i amerického prezidenta Bushe. | foto: Profimedia.cz

Končí výroba limuzín Volha, jednoho ze symbolů SSSR

  • 31
Jeden ze symbolů někdejší sovětské moci má na kahánku. Po padesáti letech končí výroba limuzín Volha. Jejich výrobce se chce do budoucna zaměřit už jen na rentabilnější výrobu nákladních vozů.

Podle mluvčího automobilky GAZ Sergeje Lugovoje se Volhy budou vyrábět ještě příští rok, pak se ale podnik definitivně přeorientuje na nové modely. „Strategickou vizí rozvoje továrny je především produkce nákladních automobilů,“ řekl Lugovoj.

Od té doby, co plány automobilky vešly ve známost, dostává management denně dopisy a e-maily od fanoušků sovětských limuzín.

Některé názory ale jasně dokumentují příčinu úpadku kdysi slavných automobilů. například Tahir Jafarov jezdil s Volhou koncem 80. let v Ázerbajdžánu. „V sovětských časech to bylo dobré auto. Jenže tehdy nebyla žádná jiná volba. Dnes už bych si ho nekoupil.“

„Jeho předností byl vnitřní prostor, ale jinak to bylo pěkně zastaralé auto,“ dodává.

Někteří přezdívali Volze ruský Mercedes. Tahle přezdívka se ale postupem času získávala víc a víc nádech ironie. V devadesátých letech pak Volha neobstála v konkurenci modernějších vozů importovaných ze západní Evropy či z Asie.

Pokusy o modernizaci neuspěly. Při cenách kolem 9000 dolarů (225 000 Kč) se minulý rok prodalo zhruba 50 tisíc limuzín. Vozy těží především z nostalgie a vzpomínek na moc někdejšího Sovětského svazu v 60. a 70. letech, kdy se flotily volh proháněly na cestách mezi stranickými sekretariáty a velkými státními podniky.

Zatímco černá byla barva pro moskevské stranické špičky, ve střední Asii a na Kavkaze dávali byrokrati přednost bílé, která lépe odrážela spalující sluneční paprsky.

,