Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Internetový obchod Mall.cz otevře další prodejny

  • 2
Internetové obchody expandují. Nákupní galerie Mall.cz chystá otevření dalších poboček v Česku. Kromě elektroniky a bílého zboží si slibuje zisky i z prodeje dětských plen. V Polsku a Maďarsku ale zákazníky stále hledá.

Na internetu lidé nakupují čím dál levnější věci. Zatímco před dvěma lety na síti lidé hledali téměř výhradně elektroniku, dnes podle Ondřeje Fryce, šéfa firmy Netretail Holding provozující nákupní server Mall.cz, stále častěji jeho prostřednictvím pořizují například sportovní potřeby či krmivo pro zvířata.

"Elektronika a bílé zboží sice stále tvoří zhruba sedmdesát procent našich příjmů, nejvíce nám však teď letí vzhůru odbyt z prodeje granulí," říká Fryc.

Velký potenciál podle něj firma vidí i v dětských plenách, které do svého sortimentu zařadil podnik, jenž kdysi spoluzakládal, teprve minulý týden. Fryc předpovídá, že se do internetových obchodů bude v budoucnosti přesouvat čím dál více zboží denní spotřeby.

Marže z elektroniky totiž klesají i pod 10 procent, naproti tomu například pleny a drogerii jde stále prodávat s 15procentní marží.

Firma se obejde bez předváděcích center

To je také jeden z důvodů, proč se investoři, kteří stále drží v Mallu menšinový podíl, rozhodli v minulém týdnu navýšit základní kapitál firmy v přepočtu o čtvrt miliardy korun.

"Společnosti Intel Capital a MCI a zakladatel portálu Centrum.cz Ondřej Tomek nám dali celkem 11 milionů eur, které mimo jiné budou směřovat i na rozšíření sortimentu a modernizaci logistiky," říká Fryc.

Část peněz hodlá firma použít též na expanzi na východ od našich hranic. Zatímco v Česku je firma velmi silná, v Polsku či Maďarsku ovládá jen zlomek trhu a právě tam chce díky akvizicím podnik posílit. Podle něj nyní pochází z Česka zhruba polovina výnosů celého Netretail Holdingu a zbytek ze Slovenska, Německa, Polska a Maďarska.

Investovat hodlá internetový obchod i do rozšiřování svých kamenných poboček, které slouží především jako odběrová a platební místa. V současnosti má dvě v Praze a jedno v Brně, do měsíce chce podnik otevřít další v Ostravě a do konce roku i třetí v Praze.

Nepůjde však cestou, kterou zvolil konkurent Alza.cz, který ve své pražské centrále letos otevřel velké předváděcí centrum. Mall.cz totiž na rozdíl od Alzy prodává vedle výpočetní techniky také takzvané bílé zboží (lednice, sporáky, myčky apod.), jehož prezentace si žádá mnohem větší plochu než například počítače či mobilní telefony.

"Alza šla velmi chytrou cestou, když nabídla vlastní prostory pro prezentaci jednotlivým dodavatelům, kteří fakticky showroom vybudovali na své náklady. Bohužel složení našeho sortimentu nám podobný krok neumožňuje," říká Fryc.

Pomoc kamenným obchodům?

Největším konkurentem pro Mall.cz jsou v současnosti velcí maloobchodní prodejci elektroniky, jako je Electroworld či Datart, kteří mohou s internetovými obchody srovnat cenu. "Lidé si myslí, že zákazníci jdou nejdřív do kamenných obchodů a pak to levněji koupí na internetu, ale není to tak," vysvětluje šéf Mall.cz. Podle něj je takových lidí jen 17 procent.

Naopak, internetové obchody prý dělají službu tradičním obchodům, protože nákupní chování funguje obráceně. "Lidé si u nás vytipují zboží, na které se jdou do prodejen podívat. A řada z nich si ho tam nakonec koupí, protože je přesvědčí hlavně to, že si zboží mohou odvézt hned," připouští Fryc.

I proto jeho podnik v současnosti dokončuje obří sklad v pražských Horních Počernicích, kde je shromážděno zboží za zhruba 200 milionů korun určené k expedici do druhého dne.

Nedaleko něj otevřela na začátku září své logistické centrum také konkurenční Alza. Podle Jana Samka z vedení firmy Alza se k tomuto kroku firma rozhodla po loňských Vánocích, kdy největší český on-line prodejce elektroniky zjistil, že je třeba zrychlit zásobování mimopražských poboček. Výši investice Samko nechce zveřejnit.

Netretail Holding

Firma, která vlastní Internet Mall.cz, v loňském roce dosáhla obratu zhruba 2,5 miliardy korun, přičemž letos plánuje o miliardu více. Tají přesnou vlastnickou strukturu. Nadpoloviční většinu drží tři zakladatelé, o menšinu se dělí Intel Capital, MCI a Ondřej Tomek, spoluzakladatel Centrum.cz. Mezi menšinovými akcionáři byla původně i společnost 3TS Capital Partners, svůj podíl ale nedávno prodala firmám Intel Capital a MCI.