Dráhy slibují zisky

  • 40
Černá díra, železnice, která rok co rok pohltí miliardy ze státní kasy, je minulostí. Alespoň podle generálního ředitele Českých drah Dalibora Zeleného. Jak to železnice udělá? Jednoduše. Stane se akciovou společností, převede dluhy na stát a připraví podnikatelský záměr s nulovým hospodářským výsledkem.

Akciovou společností se České dráhy stanou od prvního ledna příštího roku se vším, co s tím souvisí. Tedy i s rizikem, že zkrachují.

Všechny dluhy Českých drah, například kumulované ztráty minulých let, nesplácené úvěry či letošní ztrátu, dostane do vínku nová státní firma spravující koleje - Správa železniční dopravní cesty.

Podobně dráhy s nulou a bez dluhů začínaly už jednou: v roce 1993 po rozdělení Československa. Drahám se tak uleví o desítky miliard korun dluhů. Jen čtyři desítky miliard korun je součet ztrát. Připočítat k tomu, kolik je vnitřní zadluženost železnice, například podinvestovanost vozového parku, si nikdo netroufá.

V lednu příštího roku bude nová dozorčí rada Českých drah schvalovat nový podnikatelský záměr. Podle něho bude hospodaření buď nulové, nebo zhruba okolo jedné miliardy korun v zisku.

Dráhy mají od státu na úhradu dopravní obslužnosti, tedy dotace na přepravu lidí, získat 4,7 miliardy korun a dalších 2,2 miliardy od krajů na regionální dopravu.

Celý rozdíl mezi regulovanou cenou, náklady a přiměřeným ziskem podle Zeleného je 11,5 miliardy korun. Nezaplacenou ztrátu chce železnice hradit ze zisku nákladní dopravy, který čeká kolem 2,2 miliardy korun, a 170milionového zisku z ostatních činností.

Takové křížové financování ovšem nedovolují regule Evropské unie, a rok 2003 je tak patrně posledním obdobím, kdy to bude možné.

Dráhy ve třetím čtvrtletí hospodařily se ztrátou 760 milionů korun proti loňským 4,88 miliardy. Za deset měsíců se společnosti snížil počet přepravených osob o 6,5 procenta a tržby vzrostly o deset procent.

,