Zakladatel rezervačního hotelového systému Davinci Alex Ilyash.

Zakladatel rezervačního hotelového systému Davinci Alex Ilyash. | foto: Dvinci Travel System

Český hotelový startup chce dobýt globální vody, které ovládá Booking

  • 40
Český rezervační systém Davinci se rozšířil do hotelů ve všech zemích Evropy. Teď má v plánu stát se globálním lídrem. K tomu, aby se stal novým Bookingem pro ubytování skupin, potřebuje dalšího investora. Shání ho tentokrát za hranicemi.

Jako student na střední škole pořádal Alex Ilyash levné studentské zájezdy po Evropě. Občas ho zdlouhavá práce vytáčela. Někdy trvalo týdny, než hotely odpověděly na hromadné rezervace a potvrdily je. Právě proto dnes stojí v čele jednoho z nejrychleji rostoucích startupů na české scéně, společnosti Davinci Travel System. Rezervační portál se chce stát Bookingem pro skupinové ubytování.

„V 21. století se skupinové rezervace stále provádějí přes e-mail a telefon,“ vysvětluje Ilyash, který věří, že s rezervačním systémem, který proces automatizuje, našel mezeru v trhu.

O tom, že se to zatím daří, svědčí rychlá expanze. Davinci za rok od svého vzniku v roce 2017 přesvědčil ke spolupráci přes 3 500 hotelů ve všech zemích Evropy. Aktuálně přibírá sto nových hotelů za týden. V nich třicet nasmlouvaných cestovních kanceláří umístí na dvacet tisíc hostů měsíčně.

Tržby portálu rostou úměrně rychlosti získávání klientů. Loni dosáhly 35 milionů korun, letos to podle odhadů bude 180 až 260 milionů korun.

Startup, který loni v květnu přitáhl kapitál finančních investorů z J&T Ventures a společnosti Prague Boats (dohromady drží čtvrtinový podíl), teď hledá investora za hranicemi, který naplní jeho představy o globální expanzi.

„Chceme se stát globální jedničkou a v budoucnu se zaměřit na Asii a USA, kde je naše největší konkurence,“ líčí zakladatel. Za nejvážnějšího rivala, který působí i v Evropě, považuje americký systém Hotel Planner.

Právě starý kontinent je pro světové firmy z hlediska cestovního ruchu mimořádně zajímavý, protože se zde uskutečňuje polovina celosvětových tržeb hotelů. Český startup si hodně slibuje od asijské klientely, protože tamní firmy příliš netuší, jak zdejší trh funguje. Cílit chce například na cestovní kanceláře z Číny, Indie či Ruska.

Burza hotelových pokojů

Davinci funguje jako tržiště, na kterém se setkávají na jedné straně cestovní kanceláře hledající skupinové ubytování a na druhé straně hotely, jež potřebují zaplnit kapacitu. Zhruba pětinu svých lůžek hotely plní hromadnými rezervacemi. A objednávka se může protáhnout až na několik týdnů.

Davinci v číslech

35 milionů korun činily tržby startupu Davinci v loňském roce.

180 milionů korun dosáhnou tržby společnosti v letošním roce. A to je spodní odhad. 

Hotely, které skupinové rezervace realizují „ručně“, jsou i na tuzemském trhu. Patří k nim mimo jiné největší hotelová skupina CPI Hotels. „Naprostá většina skupinových rezervací u nás stále jde přes přímou komunikaci s hotely nebo centrálou společnosti, tedy e-mailem,“ uvádí Patricie Rosenbergová, obchodní a marketingová ředitelka této skupiny. Hromadné kapacity jsou domluvené až rok dopředu.

Řada tuzemských cestovních kanceláří a hotelů má vlastní rezervační systémy nebo používají konkurenční systémy, jako je Hotelbeds či Booking.com.

„Každý hotel si investuje do svých online systémů, které dá k dispozici obchodním partnerům nebo je používá sám,“ říká Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří ČR. V seriózním partnerském vztahu získávají cestovní kanceláře přístupy do rezervačních systémů hotelů. „Menší hotely nemusejí mít rezervační systémy, ani je nepotřebují,“ dodal Papež.

Vlastní systém má například tuzemská cestovní kancelář Čedok. „Pro rezervace hotelů a dalších služeb v destinacích používáme vlastní aplikaci. Výrazně to šetří čas našich pracovníků, který by jinak museli věnovat e-mailové, případně telefonické komunikaci,“ uvedl obchodní ředitel Radek Matějček.

Byznys na dálku? Zapomeňte

Davinci chce však růst hlavně za hranicemi. Jen zhruba sto ze tří a půl tisíce hotelů v nabídce je z Česka. Základem expanze je mezinárodní tým pětadvaceti lidí. Zkušenost ukázala, že třeba s obchodními partnery v Číně není možné jednat bez osobního kontaktu. I způsob rezervací je tam specifický. V podstatě veškerá komunikace probíhá přes WeChat, tedy službu obdobnou Messengeru. Číňané si přes ni objednávají téměř všechno – od jídla po zájezdy.

„Nabízeli jsme jim náš komunikační nástroj, ale vůbec ho nechtěli používat. Bylo tak nutné integrovat systém do WeChatu, který mají všichni,“ popsal Ilyash.

Portálům, jako je Booking.com, chce Davinci konkurovat i výší poplatků. Právě ty se staly terčem kritiky ze strany mnohých hoteliérů, kteří si stěžovali na provize až ve výši 25 procent z ceny pokoje. „Naším cílem není ždímat cestovky,“ tvrdí Ilyash. Poplatek údajně klesá při vyšším objemu rezervací.