L-159

L-159 | foto: Jan Kouba

Aero soutěží o dodávky pro indonéskou armádu

  • 12
K největším exportérům zbraní by se mohlo po mnoha letech opět zařadit Česko. Pokud ovšem uspěje zbrojovka Aero Vodochody u indonéské armády. Tam soutěží o dodávku třiceti bitevních, ale i dvoumístných výcvikových letounů L-159.

Podle informací MF DNES považuje indonéská strana českou nabídku za nejvýhodnější.

Pokud Aero uspěje, mohl by jeho majitel, investiční skupina Penta, vydělat podle odborníků několik miliard korun.

"Jednání jsou velmi nadějná," potvrdil MF DNES prezident Aera Petr Klimeš. České letouny podle něj oproti konkurenci favorizuje špičková kvalita a příznivá cena.

Navíc bitevní stroje L-159A jsou okamžitě k mání, protože sedmačtyřicet zbrusu nových letounů armáda krátce po koupi zakonzervovala.

České letectvo totiž dospělo k názoru, že je už nepotřebuje, a ponechalo si jen čtyřiadvacet strojů. Pro ostatní hledá nyní kupce.

Pro Aero Vodochody je ovšem zajímavý zejména prodej dvoumístných výcvikových strojů L-159B, které se nyní ve zbrojovce dokončují. A především o ně má Indonésie zájem.

Dodávku by ráda doplnila o několik jednomístných bojových variant z majetku armády. Ovšem i na jejich servisu, prodeji náhradních dílů a výcviku pilotů může Aero slušně vydělat. Zárukou je zhruba třicetiletá životnost letounů.

Představitelé Penty, které vláda koncem října zadlužené Aero prodala za 2,91 miliardy korun (více zde), jsou ve svých prohlášeních zdrženliví.

"Máme rozjednáno několik obchodů a já bych je unáhlenými prohlášeními nerad poškodil," řekl například Zdeněk Sýkora.

Podle Zdeňka Kubáta z Penty, jehož cituje internetový server Czech Business Weekly, nicméně společnost jednání v Indonésii podporuje. "Pokud budou úspěšná, tak budeme velmi šťastní," přiznal Kubát.

Koupě tří desítek letounů by v Aeru udržela vojenskou výrobu, což je také důvod, proč jednání v Indonésii podporuje česká armáda.

"Letoun L-159 je špičkový a obstojí i v té nejsilnější konkurenci," soudí například ministr obrany Jiří Šedivý. Rovněž on však dodává, že je nejvyšší čas potvrdit tuto kvalitu prodejem letounů.

Za neodpustitelnou marketingovou chybu považují experti prohlášení někdejšího ministra obrany Jaroslava Tvrdíka, který řekl, že stroj L-159 ohrožuje české piloty víc než jejich protivník. "To byla velmi nešťastná a neuvážená slova," přiznává ministr Šedivý.

Výhodou letounů L-159 je i fakt, že vnitřek kabiny v ničem nezaostává za nejmodernějšími stroji. Piloti z nich totiž mohou bez většího přeškolování přesednout do výkonnějších nadzvukových stíhaček.

Jana Studničková z Penty tyto přednosti respektuje, nicméně připomíná, že společnost nebude nic vyrábět na sklad, natož produkci dotovat. "Vyrábět letouny lze jen tehdy, pokud se budou prodávat," shrnula do jedné věty filozofii Penty.