ilustrační snímek | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Cestující se vrátili do vlaků. České dráhy vydělaly téměř miliardu korun

  • 21
České dráhy vydělaly během prvních šesti měsíců letošního roku 987 milionů korun před zdaněním. Důvodem razantního zlepšení ve srovnání se slabým začátkem loňského roku, kdy státem vlastněná společnost vykázala podobně hlubokou ztrátu, je zejména návrat cestujících do vlaků. Dále přispělo uklidnění cenových výkyvů na trhu s energiemi a silnější koruna.

Po zdanění a započtení odpisů dosáhl dopravce čistého zisku 640 milionů korun. „Pro Skupinu České dráhy jsou pololetní čísla výbornou zprávou. Tři uplynulé roky byly velmi náročné, ať už jsme řešili covid, válku na Ukrajině nebo enormní nárůst cen energií. V rámci celé skupiny to mělo dopad zejména na osobní dopravu,“ uvedl generální ředitel Drah Michal Krapinec. I osobní doprava, která obvykle táhne hospodářské výsledky dopravce do ztráty, vydělala 286 milionů korun. Firma rovněž udržela celkové zadlužení ve výši 68 miliard korun.

Počet cestujících ve vlacích největšího tuzemského dopravce meziročně vzrostl o šest procent na 79 milionů. Tržby z prodaných lístků nicméně vzrostly o osmnáct procent na 4,6 miliardy korun. Za tímto nepoměrem stojí především navýšení cen jízdného, které v prosinci loňského roku dosáhlo patnácti procent.

O 1,4 miliardy korun rovněž vzrostly úhrady od objednatelů dopravy. Stát prostřednictvím ministerstva dopravy a jednotlivých krajů tak dopravci za provoz na linkách ve veřejném závazku přispěl částkou 14, 4 miliard korun. Po zaplacení daní tak osobní doprava skončila se ziskem 209 milionů korun na rozdíl od 1,2 miliardové ztráty během loňského prvního pololetí.

Nárůst přepravního výkonu osobní dopravy je částečně dán tím, že se po covidové pauze rozhýbala přeshraniční železniční přeprava. „Největší nárůst sledujeme na mezistátních linkách. Tam už přepravujeme více cestujících než v roce 2019,“ uvedl Krapinec. Rostl ale i počet cestujících v regionální dopravě v důsledku zapojování nových oblastí do systémů integrované dopravy.

Význam ale měly i úspory při nákupu energie a nafty. Náklady na trakční energii a naftu v osobní dopravě se meziročně snížily o zhruba 280 milionů korun na bezmála 1,9 miliardy korun. Česká železnice totiž měla po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu problém se zajištěním dodávek elektrické energie. Tu nakonec Správa železnic vysoutěžila, ceny energie nicméně nebyly zasmluvněné dopředu a odvíjely se od aktuální situace na trhu.

Cargo vydělalo i přes propad tuzemského trhu

Bezmála půlmiliardou přispěla k zisku společnosti i nákladní doprava reprezentovaná společností ČD Cargo. Přestože ta zaznamenala pokles zakázek na tuzemském trhu, v zahraničí naopak rostla. „Na tuzemském trhu jsme největší pokles zaznamenali v přepravách hnědého uhlí, železa a strojírenských výrobků, stavebnin a dřeva v souvislosti s ustupující kůrovcovou kalamitou. Naopak pozitivně se vyvíjely přepravy pohonných hmot, kombinovaná doprava a v závěru prvního pololetí došlo postupně k růstu přepravního objemu v automotive,“ uvedl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

Celkem tak objem přepraveného zboží klesl o 1,6 m milionu tun na 30,9 milionu. Na rozdíl od osobní dopravy se ale u carga neprojevil tak silný vliv snížení trakční energie na pohánění lokomotiv. Ve srovnání s lońským pololetím na účtech za energie zaplatilo ČD Cargo zhruba miliardu korun, což znamená úsporu zhruba 80 milionů korun.

13. března 2023