Dráhy představily modernizované motoráky pro Ostravsko

  • 48
České dráhy zrecyklovaly dieselový motorák pro další provoz na regionálních železničních tratích. Vůz 810 nově s klimatizací a USB zásuvkami pro dobíjení mobilních telefon a další drobné elektroniky nebo wi-fi připojením označují jako 811. První dokončený motorový vůz zahájil i s přípojným vozidlem testy na zkušebním okruhu ve Velimi. Vozidla budou sloužit v Moravskoslezském kraji. Pokud se osvědčí, budou je ČD nabízet i jinde.

Celkem čtrnáct motoráků s desítkou přípojných vozů bude jezdit na tratích ze Studénky do Veřovic, ze Suchdola nad Odrou do Budišova nad Budišovkou a později i mezi Opavou a Rýmařovem. Podle radního Moravskoslezského kraje pro dopravu Jakuba Unucky mají vykrýt zhruba desetileté období, než kraj zajistí cestujícím nová moderní vozidla.

S těmi je v současnosti problém, protože dieselové vozy vhodné pro menší regionální tratě s kapacitou pro 70 osob na trhu nejsou. „Vyhlásili jsme proto předběžné tržní konzultace a zjišťujeme u největších výrobců, zda jsou schopní tato vozidla označovaná jako DMU 70 nabídnout. Provozujeme na dvě stě vozidel 810 a 814 a jejich životnost je deset let, maximálně patnáct let a pak je budeme muset něčím nahradit,“ uvedl člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta.

Bezdrátové připojení, ale historické WC

Proti původním motorovým vozidlům vyráběným před čtyřmi desítkami let představuje 811 významné zvýšení komfortu pro cestující. Kromě zmiňované wi-fi třeba v podobě vizuálního informačního sytému o průběhu jízdy. Na druhou stranu snaha udržet rekonstrukci v přijatelné cenové úrovni zachovala ve vlacích klasická takzvaně gravitační WC s dírou vedoucí do kolejiště. Vozidlo pak není bezbariérové a klimatizovaný je jen prostor motorového vozu, kdežto v bezmotorovém přípojném voze budou muset cestující i nadále spoléhat na otevřená okénka. Cena rekonstrukce motorového vozu vyšla na 13 milionů korun a přípojné vozidlo na zhruba čtyři miliony.

Menší tratě v Česku původně brázdilo přes 600 vozidel 810. Část z nich byla přestavěna na částečně bezbariérové Regionovy, zbylých zhruba dvě stě vozidel prochází postupnou repasí a dalšími úpravami.