Ministr dopravy Zdeněk Žák nahradil v čele pražské kandidátky Zemanovců...

Ministr dopravy Zdeněk Žák nahradil v čele pražské kandidátky Zemanovců lobbistu Šloufa. Vlevo stojí hradní kancléř Vratislav Mynář. | foto: Petr Topič, MAFRA

Ministr ve střetu zájmů: Žák najednou pracoval pro stát i soukromníka

  • 209
Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák se před třemi lety ocitl ve střetu zájmů, který přitom zákoník práce vylučuje. Jako státní zaměstnanec současně radil zahraničnímu soukromému dopravci.

Potvrzuje to plná moc, kterou udělil za slovenského dopravce Wagon Service Andreas Zimmer na konci března roku 2010 právě Žákovi. Ministr byl v té době současně zaměstnancem Drážní inspekce, kde působil jako vrchní rada. Později z inspekce odešel pro nadbytečnost.

Důkaz o střetu zájmů

Zdeněk Žák pracoval v roce 2010 pro firmu Wagon Service. Podívejte se zde.

Žákovo zastupování slovenské firmy potvrzuje nedávno odvolaný šéf Drážního úřadu Pavel Kodym i současný šéf Jiří Hanuš. "Jednal jsem s ním osobně. Materiál do správního řízení byl ale velmi špatně připravený. Žádali jsme o doplnění podkladů, to ale neprovedli. Nakonec licenci nezískali," řekl bývalý zaměstnanec úřadu Stanislav Krebs, který měl Žákem zprostředkovanou žádost na starost.

Drážní inspekce a její zaměstnanci mají být zcela nezávislí a nespolupracovat se soukromými firmami. Podle zákoníku práce přitom zaměstnanci správních orgánů "mají povinnost jednat a rozhodovat nestranně a zdržet se jednání, které by mohlo vést ke střetu veřejného zájmu s osobními."

"Ve svých bývalých působištích a v uváděném případě jsem se nikdy nedostal do konfliktu zájmů, ke skutečné spolupráci nikdy nedošlo, a kdyby k ní bývalo došlo, nemohla být konfliktem zájmu, protože v zmíněné době ministr dopravy s Drážní inspekcí spolupracoval na vedlejší úvazek jako expert pro spolupráci s evropskými autoritami a vytvářel metodiku vnitřních administrativních procesů organizace," uvedl Žák v úterý odpoledne v tiskovém prohlášení.

V rámci této pracovní pozice se podle svých slov nemohl nijak podílet na jakýchkoliv exekutivních aktech vůči provozovatelům drážní dopravy vyjma obecné povinnosti upozornit na případné ohrožení bezpečnosti provozu na dráhách.

Ke střetu zájmů se však nepřímo přiznává i ve svém životopise, kde uvádí, že pracoval jako konzultant pro mezinárodní železniční společnosti. Současně ale pracoval i na Drážní inspekci. V životopise sice uvádí, že byl jen externistou, podle veřejně dostupného kontrolního protokolu ministerstva dopravy byl ale v zaměstnaneckém poměru.

Spojení se soukromým dopravcem má přitom ještě jeden zajímavý rozměr. Za Wagon Service mu udělil plnou moc Andreas Zimmer, dnes vysoce postavený manažer rakouského nákladního dopravce ÖBB Rail Cargo. Odboráři z ČD Cargo si přitom čím dál hlasitěji stěžují na fakt, že Žák vůbec neřeší kritickou situaci v ČD Cargo. Potíže by pak mohly vést k jeho privatizaci či krachu, na kterém by pak mohli vydělat konkurenční dopravci včetně například ÖBB.