Ražba pomocí razicího štítu se ve světě používá na přibližně 80 % nově budovaných tunelů. Štíty razily i dvě třetiny 57 km dlouhého Gotthardského tunelu ve Švýcarsku (na snímku).

Ražba pomocí razicího štítu se ve světě používá na přibližně 80 % nově budovaných tunelů. Štíty razily i dvě třetiny 57 km dlouhého Gotthardského tunelu ve Švýcarsku (na snímku). | foto: AP

Metrostav je blíž tunelu za miliardy. ÚOHS smetl námitky Skansky

  • 8
Správa železniční dopravní cesty nechybovala u soutěže na jednu z nejdražších plánovaných železničních staveb v Česku. Po více než půl roce zamítl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže stížnost stavební společnosti Skanska, která napadla tendr na trať mezi Rokycany a Plzní včetně chystaného nejdelšího tunelu v Ejpovicích.

Vyplývá to z rozhodnutí, které má MF DNES k dispozici. Stavět se ale ještě zatím nezačne, Skanska má totiž možnost podat proti rozhodnutí rozklad. "Musíme rozhodnutí prostudovat a podle toho zvážíme další postup," uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková.

Společnost Skanska skončila v soutěži druhá za Metrostavem. Ten nabídl v soutěži, která původně počítala s náklady 7,5 miliardy korun, cenu 3,97 miliardy korun. Nižší ceny dosáhl Metrostav jinou technologií stavby tunelu, kterou právě Skanska napadla. Zatímco Metrostav nabídl metodu s razicím štítem, Skanska podle projektu chtěla tunel vrtat a odstřelovat. Její nabídka byla 4,75 miliardy korun. Podle SŽDC však byly alternativy možné. Proti výsledku podala námitku původně i stavební firma OHL-ŽS, nakonec ji však stáhla.

Stavba má zrychlit cestování mezi Prahou a Plzní, součástí bude i čtyřkilometrový tunel pod vrchem Chlum. Delší tunel v Česku zatím není. Modernizace trati má už teď velké zpoždění, kvůli kterému je v ohrožení čerpání evropských peněz. SŽDC chce proto zajistit, aby se část peněz na tunel čerpala až v novém operačním programu Doprava.