Nástup RegioJetu na české koleje přiměl České dráhy k výraznému zlevnění. Ilustrační snímek

Nástup RegioJetu na české koleje přiměl České dráhy k výraznému zlevnění. Ilustrační snímek | foto: Student Agency.

Stát vyšetřuje, proč České dráhy po nástupu RegioJetu zlevnily

  • 325
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se začal zabývat prvním soubojem Českých drah se soukromou konkurencí RegioJet. S drahami zahájil správní řízení kvůli tomu, jak náhle zlevnily cestování na trase mezi Prahou a Ostravou poté, co na trať nastoupila společnost RegioJet.

Řízení potvrdil mluvčí drah Radek Joklík. Zaměstnanci úřadu dokonce minulý týden neohlášeně navštívili vedení drah a vyžádali si řadu dokumentů. "Mohu potvrdit, že kontrola proběhla. Více informací nelze v tuto chvíli sdělit," řekl mluvčí ÚOHS Kristián Chalupa.

Cenové salto

438 korun stála původně jízdenka Praha-Ostrava.

295 korun si začaly ČD účtovat po příchodu konkurence.

Podnět na antimonopolní úřad podal žlutý soukromý dopravce vlastněný Radimem Jančurou. Tomu se nelíbilo, že dráhy zlevnily až po jeho příchodu na trať mezi Prahou a Ostravou. Ještě před RegioJetem stálo základní jízdné z Prahy do Ostravy 438 korun, po vyjetí RegioJetu 290 korun. Jinde jízdenky nezlevnily (čtěte, jak ČD výrazně zlevnily).

Dráhy přitom jezdily dlouhé roky na trase podstatně dráž, navíc měly od státu garantováno, že kdyby pro ně vlaky mezi Prahou a Ostravou byly ztrátové, stát jim prodělek uhradí.

Jančura má s antimonopolním úřadem zkušenosti: v minulosti dostal pokutu za to, že se svými autobusy jezdil podle úřadu pod nákladovou cenou na trase Praha - Brno. Teď je však RegioJet přesvědčen, že dráhy porušily zákon.

"Dominantní soutěžitel má zakázáno dlouhodobě nabízet své služby za podnákladové ceny, aby neblokoval vstup nových soutěžitelů na trh," vysvětlila právní zástupkyně RegioJetu Markéta Peňázová.

Dráhy však porušení zákona odmítají a mluví jen o "standardní soutěži ve prospěch zákazníků v kvalitě a ceně služeb". Podle mluvčího Radka Joklíka už dráhy nabídku levných jízdenek ČD Promo použily na jiných tratích. Státní dráhy tvrdí, že nástup konkurence jim neodlákal cestující, přesná čísla ještě nemají.
"V pendolinech byl meziroční nárůst cestujících o osm až deset procent, a ta jezdí hlavně na Ostravu," řekl Joklík.