Po letech miliardových investic do cyklostezek chce nyní stát hlavně změnit legislativu a umožnit obcím a městům usnadnit provoz cyklistů. „Je potřeba vnímat cyklistiku, že je to jeden z druhů dopravy. Auta a kola se musí vzájemně respektovat,“ říká náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.
Návrh na změnu zákona včetně fotografií pruhů naleznete zde |
Ministerstvo proto do projednávaného zákona o provozu na pozemních komunikacích doplnilo dvě zásadní legislativní změny: možnost vytvořit cyklistické zóny ve městech a budování cyklopruhů na vozovce i tam, kde se o silnici budou dělit s auty.
Jízdní pruhy pro cyklisty na silnicích už vznikají roky, nově ale mají mít šanci vzniknout i tam, kde se vedle sebe nevejde auto a jízdní kolo. Do pruhu bude moci zajet i automobil, nesmí ale ohrozit ani omezit cyklistu v jízdním pruhu.
„Nejsme cyklofanatici“
Ještě větší změnou je možnost vytvoření cyklistických zón. Ministerstvo se inspirovalo v Rakousku a Německu. Půjde o ulice, kde budou mít auta omezenou rychlost na dvacítku, cyklisté budou mít absolutní přednost.
„Není to nic proti autům. Jsou to návrhy, které mohou nastartovat velké změny v přístupu k cyklistice,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek. Podle něj už mají některá města cyklistické zóny připravené, například Uherské Hradiště.
Vítáte návrh na vznik cyklozón ve městech?
Hlasování skončilo
Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 30. července 2015. Anketa je uzavřena.
„Nejsou to změny, které jsou pro nějaké cyklofanatiky, ale prakticky pro každého,“ dodal člen správní rady Asociace měst pro cyklisty a starosta Uničova Dalibor Horák. Cílem opatření je navýšit počty cyklistů na úkor individuální automobilové dopravy.
Na ministerstvu už vzniklo i speciální oddělení, které má cyklistiku na starosti. „Snažíme se celý obor komplexně uchopit. Je to významný druh dopravy, která má budoucnost a je relativně málo investičně náročný,“ dodal Čoček.
Stát dal dosud na rozvoj cyklostezek od roku 2000 1,5 miliardy korun, další miliardy proudily z evropských fondů. Nově chce stát podpořit i projektování: peněz je totiž dost, ale obce nemají často připravené projekty, protože na plány nemají peníze. Nově jdou peníze na cyklostezky i z programu Státního fondu dopravní infrastruktury zaměřeného na bezpečnost dopravy.