ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: SNCF

Za pět dní TGV v Česku zaplatí Správa železnic přes devět milionů

  • 122
Jako názornou pomůcku pro představení rychlotratí si pronajme Správa železnic prezentační vlak TGV. Poskytne ho francouzská společnost SNCF a Správa železnic zaplatí více než devět milionů korun.

Vlaky TGV jsou průkopníkem vysokorychlostní železnice v Evropě, jezdí rychlostí přes 300 kilometrů v hodině. V Česku je maximální povolená rychlost na železnici 160 km/h.

Správa chce francouzským rychlovlakem blíže představit projekty přípravy rychlotratí v Česku. „Jde o největší infrastrukturní záměr v historii samostatné České republiky s předpokládanými náklady zhruba 700 miliard korun. Příjezd soupravy TGV je symbolem a také prostředkem, jak veřejnosti přiblížit proces přípravy nových tratí a předat podrobnosti, které od nás lidé očekávají,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Jak přesné jsou vlaky v Česku: na čas jezdí GW train, RegioJet má rezervy

Desetivozová souprava nejprve zastaví 6. června v Praze na hlavním nádraží, v dalších třech dnech bude vlak k vidění v areálu brněnského výstaviště v rámci veletrhu Rail Business Days. Dalšími zastávkami vlaku bude 10. června stanice v Jihlavě a o den později hlavní nádraží v Ústí nad Labem. Poté se vlak přes Německo vrátí do Francie.

Smlouva o pronájmu zahrnuje náklady na pronájem soupravy, mzdy personálu a také kompenzační náklady SNCF. Svoboda v této souvislosti připomněl, že na prezentaci se budou podílet i některé technologické, projektantské nebo stavební firmy z oblasti železnice. „Díky jejich podpoře pokryjeme významnou část nákladů na zajištění akce,“ podotkl. Na přepravě soupravy po českém území bude Správa železnic spolupracovat s nákladním dopravcem ČD Cargo.

Najeto přes 13 milionů kilometrů

Prezentovaný typ TGV PSE s evidenčním číslem 16 dodala francouzským státním drahám společnost Alstom v roce 1980. Vlak jezdil na trati mezi Paříží a Lyonem. Vlak tvoří dva hnací a osm vložených vozů o celkové délce 200 metrů, v původní konfiguraci nabízel 368 míst. V roce 1981 dosáhl rychlostního rekordu 380 km/h, na běžných spojích pak jezdil 300 km/h. V pravidelném provozu sloužil do roku 2018, celkem najezdil více než 13 milionů kilometrů.

Co dál po dokončení rychlodrah? Český průmysl plánuje stavby pro vnoučata

Stavba prvního úseku vysokorychlostní železnice v Česku by podle současných plánů měla začít v roce 2026, provoz asi o čtyři roky později. Správa železnic při přípravě rychlodrah vymezila prioritní úseky, které chystá ve zrychleném režimu. Jde o úseky Praha Běchovice – Poříčany, který je zatím v přípravě nejdál, dále Poříčany – Světlá nad Sázavou, Velká Bíteš – Brno, Modřice – Šakvice, Prosenice – Ostrava Svinov, Praha Vysočany – Lovosice/Litoměřice a Ústí nad Labem západ – státní hranice ČR s Německem.

V současnosti je na českých železnicích maximální povolená rychlost 160 km/h. Nejrychlejší trasy připravovaných rychlotratí by v budoucnu měly umožnit maximální rychlost až 320 km/h, další části jsou připravovány pro rychlost okolo 200 km/h.

,