ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Česko má jedny z nejhorších silnic v EU, ničí je i kůrovcová kalamita

  • 58
Kvalita českých silnic je v rámci zemí Evropské unie šestá nejhorší, ukázalo mezinárodní srovnání Světového ekonomického fóra. Na opotřebení tuzemských vozovek se v posledních letech podepisuje i kůrovec. Jezdí po nich přetížené kamiony s kalamitním dřevem, informovaly Lidové noviny.

Česko loni vytěžilo 25,7 milionu metrů krychlových dřeva, což bylo nejvíc v historii. Drtivou většinu tohoto objemu, celkem 23 milionů m³, tvořila těžba nahodilá, do níž spadá právě kůrovcové dřevo nebo dřevo zničené povětrnostními vlivy.

Takto vysoká čísla představují obrovskou zátěž pro silniční komunikace, po kterých se materiál sváží. Kamiony mají totiž oproti běžnému průměru 40 tun “nadváhu” 12 tun, a to kvůli výjimkám, které jim na odvoz kůrovcového dřeva vydávalo ministerstvo dopravy. Kraje jako majitelé silnic proti tomu protestují, krajské silnice druhých a třetích tříd totiž na tuto zátěž nejsou stavěné, napsaly Lidové noviny.

A na řadě z nich je to vidět, obzvlášť v moravských regionech, které řádění kůrovce poznamenalo nejvíc. “Problém je hlavně, když se naložený kamion na silnici nižší třídy míjí s jiným vozidlem. To najede na okraj vozovky a vzhledem ke své hmotnosti urve několikasettunový kus krajnice. A silnice je dokonale zničená,” řekl deníku Jakub Unucka, náměstek Moravskoslezského kraje pro dopravu.

Škody na zničených krajských cestách zřejmě půjdou do miliard korun. U odvozu obrovského objemu dřeva je totiž důležitá rychlost, aby se kůrovec nešířil dál. Napadený strom musí pryč dřív, než v něm brouk dospěje a vylétne ven. Ministerstvo dopravy chce krajům škody kompenzovat a to mimořádným příspěvkem ve výši čtyř miliard korun, který v dubnu schválila vláda.

Kdo to všechno zaplatí. Stát plánuje stavět silnice i ­koleje za stamiliardy

Kvalita tuzemských silnic zatím zůstává mezi nejhoršími v rámci Evropské unie. V tomto ohledu je ČR šesté od konce. A příliš dobře si nevede ani v širším mezinárodním srovnání, ukázala studie Světového ekonomického fóra. Česká republika se v rámci 140 hodnocených států umístila na 68. příčce, hned za Slovenskem.

Oproti předchozímu ročníku studie to sice představuje zlepšení o šest míst, stále však Česko překonávají země jako Keňa, Rwanda nebo Tádžikistán. České silnice jsou kvalitní zhruba jako komunikace v Pákistánu, který skončil o příčku níž.

Nejkvalitnější silnice jsou podle Světového ekonomického fóra v Singapuru, druhé místo obsadilo Švýcarsko a třetí Nizozemsko.

Přes tisíc děr na silnici, naštvaní obyvatelé je barevně označili:

11. července 2019