Sobota 15. května 2021, svátek má Žofie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 15. května 2021 Žofie

Kdo to všechno zaplatí. Stát plánuje stavět silnice i ­koleje za stamiliardy

  1:00
V tuzemsku momentálně chybí vyasfaltovat zhruba 920 kilometrů dálnic. Celkem úředníci pracují na dopravních projektech za 1,5 bilionu korun. Ministerstvo dopravy by potřebovalo 166 miliard ročně. Nyní dostává asi polovinu.

Na ostravské části dálnice D1 začaly provizorní opravy zvlněné vozovky. (12. listopadu 2018) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Postaví se alternativa k páteřní dálnici D1, hradecká D11 se dotáhne až k polským hranicím a z Prahy se bude jezdit do rakouského Lince po dálnici bez přerušení. Ministerstvo dopravy představilo plán, jak do roku 2030 splní požadavek premiéra Andreje Babiše na dokončení dálniční sítě. Jen zmíněná páteřní síť dálnic představuje investice za 494­miliard.

Ministerstvo dopravy by potřebovalo 166 miliard ročně. Dostává asi polovinu. S navýšením peněz zhruba o dvojnásobek, které si zrychlení výstavby nutně vyžádá, ale dopravní resort počítat nemůže. Ministerstvo financí má pro něj totiž výrazně menší balík peněz.

Musíme to zrychlit

Nový šéf silničářů: Šetříme na projekčních pracích, proto vznikají chyby

Urychlení vlekoucí se výstavby silnic je přesto hlavním cílem vládního hnutí ANO, jež resort dopravy dlouhodobě řídí. Nespokojenost s ­příliš pomalým harmonogramem pro dokončení dálniční sítě vyjádřil vloni v ­červnu i předseda vlády Babiš.

„Jsem člověk, který chce mít vše rychle. My tady vedeme nějakou debatu se šéfem Ředitelství silnic a­ dálnic (ŘSD) o termínech, které se mně nelíbí. Řekl jsem panu ministrovi Danu Ťokovi, že musí pana (ředitele ŘSD Jana) Kroupu donutit k tomu, aby vše postavil do roku 2025,“ uvedl.

Po necelém roce už původní šéfové resortu ani ředitelství silnic ve funkcích nejsou. Neplatí ani termín, který se posunul z fakticky nesplnitelného data o pět let. V poslední řadě ale nejsou ani zajištěné peníze na ambiciózní výstavbu dálnic, obchvatů měst nebo vysokorychlostních železnic.

Podle náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka musí stát na výstavbu silnic a železnic ročně vynakládat 166 miliard korun, pokud chce mít během příštích deseti let dokončenou silniční síť a rozeběhnout výstavbu prvních kilometrů vysokorychlostních tratí.

Výstavba komunikací do roku 2030

Zatím bez Zemanova kanálu

Do částky, která znamená vydávat desetinu státního rozpočtu na dopravní výstavbu, přitom nejsou zahrnuty náklady na výstavbu kanálového propojení Dunaje s Odrou.

Jenže letos stát na dopravní infrastrukturu plánuje vynaložit pouhých 86 miliard korun. A ani pro následující roky se ve výhledech s výrazným navýšením peněz z rozpočtu nepočítá.

Resorty dopravy a financí totiž při chystání investic v rámci Národního investičního plánu vycházejí ze zcela odlišných čísel. Finance stále považují za bernou minci téměř dva roky starý odhad, který v září 2017 schválila vláda. „V něm předpokládané investice do dopravní infrastruktury na léta 2018 až 2030 vyčíslilo ministerstvo dopravy na 422 miliard korun,“ řekl MF DNES mluvčí ministerstva financí Jakub Vintrlík.

Současná podoba Národního investičního plánu, který loni sestavovaly všechny resorty a v němž mělo největší nároky právě ministerstvo dopravy, ještě není konečná. Finální verzi investičních priorit pro příští desetiletí má vládě předložit ministerstvo průmyslu a ­obchodu do konce června, dodal Vintrlík.

Fotogalerie

Dotace nebudou stačit

Rozdíl mezi představami obou resortů o financování dopravní výstavby se ale nepodaří zalepit ani financováním z evropských dotací. Rozbíhající se jednání o pokračování třetí fáze operačního programu doprava totiž pro Česko počítá se snížením peněz na zhruba sto miliard korun na sedmileté období po roce 2021.

„Alokace pro Českou republiku by měla být nižší zhruba o 24 procent. Jednání jsou ale zatím v začátcích, přesněji to nikdo nyní neumí určit,“ řekl MF DNES Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury, přes který české i ­evropské peníze do výstavby tečou.

Podle Vintrlíka se tak nabízí větší prostor pro zapojení alternativních zdrojů, jako je využití soukromého kapitálu prostřednictvím takzvaných PPP projektů nebo využití peněz z předjednané půjčky od Evropské investiční banky. PPP se nyní testuje v pilotním projektu na dostavbu dálnice D4. V další fázi plánuje ministerstvo stejný scénář i na dálnicích D6, D35 a D3.

Na novém úseku dálnice u Hradce začal ostrý provoz (srpen 2017):

21. srpna 2017

  • Nejčtenější

„Rasistická“ rýže Uncle Ben´s končí. Dostala nové jméno i obal

Celosvětově známá značka rýže, dosud známá pod názvem Uncle Ben’s, oficiálně změnila jméno. Nyní se bude v regálech...

Sazba DPH na malé balíčky z Číny se blíží. Nakupujícím pomůže nová aplikace

Všechny zásilky ze zemí mimo Evropskou unii budou od 1. července zdaněny. Lidé budou muset navíc podat elektronické...

Tesla končí s bitcoiny kvůli ekologii. Kryptoměna reagovala rychlým poklesem

Výrobce elektromobilů Tesla přestane přijímat platby za auta v digitální měně bitcoin. Rozhodnutí na twitteru oznámil...

Kolik chceš, abych bral? V IT firmě si zaměstnanci vzájemně určují výši mzdy

Argentinská softwarová firma 10Pines razí poměrně unikátní mzdovou politiku. Třikrát ročně se všichni zaměstnanci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Covidová pomoc se v Česku zneužívá čím dál víc. Podvody končí i na policii

Odhalených podvodů s covidovou pomocí přibývá. Finanční správa podala kvůli neoprávněnému čerpání bonusu už 109...

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Revmatoidní artritida může zkrátit život až o 15 let, varuje imunoložka

Premium Morové rány, pandemie tuberkulózy či cholery jako příčiny smrti medicína už takřka pohřbila. Nebezpečí ale číhá i u...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Leo Express vyráží s vlaky na Slovensko. Chystá i spoje do Polska

Od pátku 14. května obnoví železniční dopravce Leo Express částečně provoz svých linek do slovenských Košic. Společnost...

ŘSD se změní. Státní silničáři dostanou 20 tisíc navíc, i tak se ušetří

Přidáme silničářům na platech 20 tisíc korun a stále budou lacinější než soukromníci, takže ušetříme. Tato úvaha...

Vyděšení cestující natočili přestřelku raket Izraele a Hamásu. Aerolinky ruší lety

Neutuchající přestřelka mezi Izraelem a Palestinou ovlivňuje letecké spojení Tel Avivu s okolním světem. Aerolinky...

Nejsou lidé, varují stavitelé silnic a dálnic. Chybějí pracovníci všech profesí

Premium Dostavba dálniční sítě do roku 2025, nebo alespoň do roku 2030, jak na začátku současné vlády sliboval premiér Andrej...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Právníci Applu se snaží dokázat, že Epic Store prodává porno

Během soudního sporu mezi společnostmi Epic a Apple přišla řeč i na obchod s nezávislými hrami Itch.io, jehož klienta...

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...