Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdo to všechno zaplatí. Stát plánuje stavět silnice i ­koleje za stamiliardy

  1:00
V tuzemsku momentálně chybí vyasfaltovat zhruba 920 kilometrů dálnic. Celkem úředníci pracují na dopravních projektech za 1,5 bilionu korun. Ministerstvo dopravy by potřebovalo 166 miliard ročně. Nyní dostává asi polovinu.
Na ostravské části dálnice D1 začaly provizorní opravy zvlněné vozovky. (12....

Na ostravské části dálnice D1 začaly provizorní opravy zvlněné vozovky. (12. listopadu 2018) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Postaví se alternativa k páteřní dálnici D1, hradecká D11 se dotáhne až k polským hranicím a z Prahy se bude jezdit do rakouského Lince po dálnici bez přerušení. Ministerstvo dopravy představilo plán, jak do roku 2030 splní požadavek premiéra Andreje Babiše na dokončení dálniční sítě. Jen zmíněná páteřní síť dálnic představuje investice za 494­miliard.

Ministerstvo dopravy by potřebovalo 166 miliard ročně. Dostává asi polovinu. S navýšením peněz zhruba o dvojnásobek, které si zrychlení výstavby nutně vyžádá, ale dopravní resort počítat nemůže. Ministerstvo financí má pro něj totiž výrazně menší balík peněz.

Musíme to zrychlit

Nový šéf silničářů: Šetříme na projekčních pracích, proto vznikají chyby

Urychlení vlekoucí se výstavby silnic je přesto hlavním cílem vládního hnutí ANO, jež resort dopravy dlouhodobě řídí. Nespokojenost s ­příliš pomalým harmonogramem pro dokončení dálniční sítě vyjádřil vloni v ­červnu i předseda vlády Babiš.

„Jsem člověk, který chce mít vše rychle. My tady vedeme nějakou debatu se šéfem Ředitelství silnic a­ dálnic (ŘSD) o termínech, které se mně nelíbí. Řekl jsem panu ministrovi Danu Ťokovi, že musí pana (ředitele ŘSD Jana) Kroupu donutit k tomu, aby vše postavil do roku 2025,“ uvedl.

Po necelém roce už původní šéfové resortu ani ředitelství silnic ve funkcích nejsou. Neplatí ani termín, který se posunul z fakticky nesplnitelného data o pět let. V poslední řadě ale nejsou ani zajištěné peníze na ambiciózní výstavbu dálnic, obchvatů měst nebo vysokorychlostních železnic.

Podle náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka musí stát na výstavbu silnic a železnic ročně vynakládat 166 miliard korun, pokud chce mít během příštích deseti let dokončenou silniční síť a rozeběhnout výstavbu prvních kilometrů vysokorychlostních tratí.

Výstavba komunikací do roku 2030

Zatím bez Zemanova kanálu

Do částky, která znamená vydávat desetinu státního rozpočtu na dopravní výstavbu, přitom nejsou zahrnuty náklady na výstavbu kanálového propojení Dunaje s Odrou.

Jenže letos stát na dopravní infrastrukturu plánuje vynaložit pouhých 86 miliard korun. A ani pro následující roky se ve výhledech s výrazným navýšením peněz z rozpočtu nepočítá.

Resorty dopravy a financí totiž při chystání investic v rámci Národního investičního plánu vycházejí ze zcela odlišných čísel. Finance stále považují za bernou minci téměř dva roky starý odhad, který v září 2017 schválila vláda. „V něm předpokládané investice do dopravní infrastruktury na léta 2018 až 2030 vyčíslilo ministerstvo dopravy na 422 miliard korun,“ řekl MF DNES mluvčí ministerstva financí Jakub Vintrlík.

Současná podoba Národního investičního plánu, který loni sestavovaly všechny resorty a v němž mělo největší nároky právě ministerstvo dopravy, ještě není konečná. Finální verzi investičních priorit pro příští desetiletí má vládě předložit ministerstvo průmyslu a ­obchodu do konce června, dodal Vintrlík.

Dotace nebudou stačit

Rozdíl mezi představami obou resortů o financování dopravní výstavby se ale nepodaří zalepit ani financováním z evropských dotací. Rozbíhající se jednání o pokračování třetí fáze operačního programu doprava totiž pro Česko počítá se snížením peněz na zhruba sto miliard korun na sedmileté období po roce 2021.

„Alokace pro Českou republiku by měla být nižší zhruba o 24 procent. Jednání jsou ale zatím v začátcích, přesněji to nikdo nyní neumí určit,“ řekl MF DNES Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury, přes který české i ­evropské peníze do výstavby tečou.

Podle Vintrlíka se tak nabízí větší prostor pro zapojení alternativních zdrojů, jako je využití soukromého kapitálu prostřednictvím takzvaných PPP projektů nebo využití peněz z předjednané půjčky od Evropské investiční banky. PPP se nyní testuje v pilotním projektu na dostavbu dálnice D4. V další fázi plánuje ministerstvo stejný scénář i na dálnicích D6, D35 a D3.

Na novém úseku dálnice u Hradce začal ostrý provoz (srpen 2017):

21. srpna 2017

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Horkovod dodá Brnu teplo a zbaví ho závislosti na plynu, říká ředitel Tepláren

20. dubna 2024

Premium Projekt horkovodu vedoucího z Jaderné elektrárny Dukovany do Brna byl po desetiletích přerušení...

Každá pátá firma v Česku je nefunkční. Povinnosti mají stejné jako ty živé

20. dubna 2024

Zombie firmy. I tak se v Česku nazývají společnosti, které jsou zapsané v obchodním rejstříku, ale...

Nejlepší letiště pro rok 2024 má Katar, Ruzyně se do top 100 nedostala

19. dubna 2024

Titul pro nejlepší letiště světa si pro letošní rok odneslo mezinárodní letiště Hamad v katarském...

Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě

19. dubna 2024

Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...