Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

  • 281
Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl majitel firmy Radim Jančura. Zkritizoval však kvalitu českých železničních tratí a nechuť pouštět se do vysokorychlostních projektů. Opřel se i do Ředitelství silnic a dálnic, které podle něj místo státu řídí stavební firmy.

„Někdy jezdím i Českými drahami,“ přiznal v úvodu pořadu Jančura. Jejich jídelní vozy označil za nejlepší vagony na české železnici. Tento typ vagonů je však podle něj v Evropě minulostí, jelikož je jejich provoz ztrátový.

Na servis v podobě občerstvení klade velký důraz i ve své firmě. „Naším jídelním vozem je celý vlak,“ řekl. Cestující se snaží motivovat k tomu, aby si potraviny a nápoje nakupovali pouze na palubě. 

Pochválil i železničního konkurenta LeoExpress, který je podle něj „malým ale šikovným dopravcem“. Bude zvědavý například na jejich nové čínské lokomotivy. „Čínský autobus bych si nekoupil, ale vlak ano,“ uvedl Jančura.

Po loňském zisku 102 milionů korun očekává RegioJet další růst. Svůj první rok v plusu oslaví největším nákupem lokomotiv. Od kanadské společnosti Bombardier koupí patnáct moderních strojů Traxx (psali jsme zde). 

Konkurovat s nimi chce více také v zahraničí, například na některých tratích, které obsluhuje rakouský dopravce ÖBB. S jejich pomocí chce v příštím roce také prodloužit linku Praha - Vídeň až do Budapešti. Od nákupu nových lokomotiv si dopravce slibuje zdvojnásobení počtu cestujících. 

Rychlovlaky by mohly jezdit do 10 let

„Naše stávající lokomotivy bychom chtěli prodat menším dopravcům,“ uvedl Jančura. Postupně chce také snížit náklady na údržbu strojů tím, že bude provozovat méně typů lokomotiv. „Nyní máme tři typy,“ řekl.

Debata s Radimem Jančurou, který je veřejnosti znám i jako kritik dopravní výstavby v Česku, se dotkla také stavu českých železnic. Kvalita českých tratí je podle něj nejhorší v Evropě. Naopak podnikání je podle Jančury v tuzemsku snadné, na rozdíl například od sousedního Rakouska. „Šokovala mě míra tamního klientelismu,“ řekl.

Přišlo i na vysokorychlostní tratě, tedy téma, které je v Česku zatím hudbou budoucnosti, ale v zahraničí už běžně v praxi. „Na vysokorychlostní trati Praha-Brno-Ostrava by se do 10 let mohlo začít jezdit,“ míní Jančura. Podle něj by to stálo 180 miliard korun.

„Stačilo by tedy ročně odkládat 18 miliard a nepotřebovali bychom ani evropské dotace. Společenská návratnost podobného projektu by byla obrovská,“ řekl.

Budoucností je železnice

RegioJet se chce postupně více zaměřit na své vlaky a upozadit byznys se žlutými autobusy. „Vždy jsem věděl, že budoucnost dálkových autobusů je malá. Pokud bych nepřešel na vlaky, cestující by na ně přešli sami,“ uvedl Jančura.

Autobusovou dopravu zasáhl i vstup konkurenčního FlixBusu na český trh. „Zelené autobusy si účtují polovinu a budou prodělávat, i kdyby jezdily plné. Ale je to jejich strategie a my jsme museli ubrat,“ řekl majitel RegioJetu.

Kromě konkurence zkritizoval i současnou situaci na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „ŘSD bylo de facto zničeno lobbingem stavebních firem. Zůstalo tam pouze pár úředníků a ty firmy si to v podstatě řídí samy. Je to chyba všech předchozích vlád,“ míní Jančura.

Sám však o vstupu do politiky neuvažuje, přestože mu byla podle něj několikrát nabízena funkce ministra dopravy. Vadí mu střet zájmů, ke kterému dochází pokaždé, když do politiky vstupuje podnikatel. „Žádný podnikatel nemá čisté svědomí. Já ho za posledních 12 let čisté mám, ale i tak nevím, co na mě může vyplavat,“ uvedl.