Rodinám zdraží víkendové jízdy vlakem. Dráhy jim v prosinci výrazně zvýší ceny

  9:17aktualizováno  9:17
Od 12. prosince, kdy začíná platit nový jízdní řád, chystají České dráhy také změny v jízdném. Nové tarifní podmínky, které zatím dráhy oficiálně nezveřejnily, avšak MF DNES je má k dispozici, pocítí především rodiny s dětmi, které využívají vlaky pro víkendové výlety.
Vlak. Ilustrační foto.

Vlak. Ilustrační foto. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Podraží však také například zpáteční jízdné. Naopak základní jednosměrné jízdné se nemění.

Nejvýraznější zdražení nastane u slevy Sone+ pro cestování o víkendu. Jednodenní jízdenka až pro dva dospělé a tři děti nyní stojí v nejlevnější verzi 150 korun a můžete na ni jezdit všemi osobními a spěšnými vlaky po celém Česku.

Kdo vyjede z kraje, musí si připlatit

Od 12. prosince bude platit už jen na území jednoho kraje s mírnými přesahy do sousedních regionů. V závislosti na velikosti kraje bude stát od 200 do 275 korun. Bude ji však možné použít na všechny druhy vlaků.

Jak citelné zdražení bude? Třeba rodina, která chce vyrazit na výlet z Pardubic do Prahy a spokojí se s pomalejšími vlaky, zaplatí nyní za cestu 150 korun. Nově bude potřebovat středočeské Sone+ za 275 Kč. Protože však Pardubice leží v jiném kraji, musí si výletníci dokoupit ještě jízdné z Pardubic do Přelouče, odkud už platí zmíněná Sone+.

Více se bude platit i za dražší verzi Sone+, která umožňuje cestování všemi druhy vlaků. Ze současných 450 korun podraží o 22 procent na 550 korun.

Bývalý tvůrce drážních cen zdražení víkendových jízd ktitizuje

Víkendové jízdenky přitom mají do vlaků přilákat nižší cenou než ve všední den nové cestující, protože zejména v sobotu jsou vlaky méně vytížené. "Je to totální nepochopení původního záměru umožnit rodinám cestovat levně vlaky po mikroregionu bez ohledu na úřední hranice kraje," kritizuje změnu Tomáš Čech, který měl dříve na starosti v Českých drahách tvorbu cen, ale současným vedením byl odvolán.

Podle něj tak dojde k nižšímu využití vlaků o víkendech, což může zapříčinit jejich rušení.

Podle mluvčího drah Radka Joklíka však změny ve víkendových jízdenkách vycházejí z reakcí zákazníků. "Stěžovali si, že u regionálních síťových jízdenek mohou používat jen osobní a spěšné vlaky. Rozhodli jsme se proto zjednodušit systém a oba typy síťových jízdenek Sone+ i ČD Net (platí kterýkoliv den v týdnu, ale je dražší, pozn. red.) udělat ve variantě celostátní a regionální a platné ve všech vlacích," hájí změnu Joklík.

Dráhy: Nezdražujeme, jen měníme slevy

Dráhy zdražují cestování i přesto, že ministr dopravy Vít Bárta při ohlášených škrtech v dotacích pro státního dopravce požadoval, aby se ceny nezvyšovaly. O tom, že dráhy v řadě případů mění ceny směrem nahoru, se dozvěděl až včera od MF DNES.

"V pondělí budu mít od ČD detailní analýzu, v níž budu chtít vidět celkové zvýšení a zlevnění. Do té doby to nechci nějak zostra hodnotit," uvedl Bárta.

Dráhy se brání tím, že nezdražují základní jízdné, ale jen mění slevy. Navíc argumentují tím, že nově zavádějí i garance odškodňování za zpoždění či nefunkční klimatizaci.

Podraží i zpáteční a mezinárodní spoje

Víkendové jízdenky nejsou jediné, které zdražují. Zvýší se také ceny zpátečních a mezinárodních jízdenek, v průměru o pět procent. Pro cestující bez slevové In-karty tak stále cesta vlakem zůstává do většiny míst výrazně dražší než autobus.

"Zpáteční sleva je naše obchodní nabídka a její úprava rozhodně neznamená plošné zdražování, které jsme neprovedli loni a neplánovali ani letos," uvedl Joklík. Podle něj jde u zpátečních jízdenek o obchodní rozhodnutí na základě interního průzkumu drah. Ten měl ukázat, že pětiprocentní sleva namísto současné desetiprocentní je pro zákazníky stále dostatečně atraktivní.

Cestujícím bez jízdenky se také zdraží případné odhalení jízdy načerno – pokuta stoupne z osmi set korun na tisícikorunu. Přirážka k jízdence koupené ve vlaku ze stanice, kde je v provozu pokladna, pak zdraží ze třiceti na čtyřicet korun. Padesátikorunu nově zaplatí lidé za nákup jízdenky přes telefon, dosud to bylo zdarma.

Komu podraží cestování vlakem

Zrušení jízdenky SONE+ pro osobní a spěšné vlaky
Stála 150 Kč, mohli na ni cestovat dva dospělí a až tři děti v sobotu nebo v neděli v osobních a spěšných vlacích po celé zemi.
Nahradí ji SONE+ region, která umožní cestování všemi vlaky, avšak jen v jednom kraji a blízkém okolí a je dražší.

Příklad: výlet (rodiče + dvě děti) z Kolína do Prahy a zpět. Dosud: 150 Kč. Nově: 275 Kč.

Zdražení zpátečního jízdného
Dosud vyšla zpáteční jízdenka o 10 procent levněji než koupě jízdenky každým směrem zvlášť. Nově bude sleva 5procentní.

Příklad: Olomouc – Ostrava a zpět. Dosud: 246 Kč. Nově: 260 Kč.

Dražší jízdenka ve vlaku
Pokud si nekoupíte jízdenku ve stanici s otevřenou pokladnou, ale až ve vlaku, zaplatíte příplatek 30 Kč. Ten se od poloviny prosince zvýší na 40 korun.

Příklad: cesta Brno – Blansko, jízdenka koupená ve vlaku. Dosud: 65 Kč. Nově: 75 Kč.

Poznámka: Výpočty cen z obyčejného jízdného

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Přelet dronu obral britské letiště o čtvrtinu loňského růstu

Ilustrační snímek

Provoz na britském letišti Gatwick ve Velké Británii v prosinci narušil přelet dronu. Nepředpokládaná událost...

Najdete na iDNES.cz