Změny v linkovém vedení naženou lidi do aut (ilustrační snímek).

Změny v linkovém vedení naženou lidi do aut (ilustrační snímek). | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

GLOSA: Praha žene nepromyšlenými změnami MHD lidi do aut

  • 212
Pražská radnice odkryla karty, jak to doopravdy myslí s podporou hromadné dopravy. Svým rozhodnutím znepřehledňuje strukturu MHD a ruší dlouhodobě využívané a osvědčené linky. Změny navíc nestihne včas Pražanům vysvětlit. Většina lidí proto raději sedne do auta, než aby řešila chaos na zastávkách.

Že pražská radnice podporuje auta na úkor chodců a cyklistů, se ví už dlouho (cyklostezky v centru města jsou až na výjimky nefunkční, na většině míst jsou to jen symbolické pruhy mezi zaparkovanými auty). Praha se ale dosud pyšnila jednou z nejhustších sítí MHD v Evropě a bodovala i v mezinárodních žebříčcích v obslužnosti a rychlosti dopravy.

Mapa a přehled změn MHD

Od září bude za evropskými metropolemi zaostávat i v tomto ohledu. Schválené změny zvýší počet přestupů, a tedy se prodlouží i čas, který si občané na cestování městskou dopravou musí vyhradit. Navíc spousta linek zcela zaniká, někde budou autobusy nesmyslně kličkovat, aby se přiblížily k přestupním zastávkám.

Změny jsou nepromyšlené

Praha změny v MHD schválila i přes protesty městských částí a kritiku odborníků z ČVUT. Je to dáno také tím, že trasy autobusových a tramvajových linek naplánoval Ropid pouze s ohledem na úspory a nebylo to v režii Dopravního podniku. Ten totiž vždy měnil linky či jízdní řády jen po důkladném průzkumu využitelnosti tras a obsazenosti jednotlivých autobusů.

Pár příkladů pro ilustraci:

  • Autobus číslo 217 jezdil odpradávna z Dejvické na Anděl a nestalo se, že by byl prázdný (naopak málokdy si tu člověk sedl). Linka je zcela zrušena. Místo ní naopak pojede málo využívaná (nepočítáme-li pár časů, kdy jezdili studenti ze strahovských kolejí) linka 143 a na Strahově se bude přestupovat.
  • Linka 218 zase spojovala sídliště Dědina se stanicí metra Dejvická. Nyní budou lidé muset také přestupovat a náhradní autobus nebude mít ani tak časté intervaly.
  • Problémy se dotknou i největšího sídliště na Jižním Městě a v přilehlých oblastech. Například na Novodvorské se zruší hned čtyři autobusové linky (121, 170, 198, 203). Pocítí to především důchodci, kterým linka 121 jela přímo k úřadu správy sociálního zabezpečení, nyní budou muset počítat se složitým přestupováním.

Cestování po Praze veřejnou dopravou bude častějšími přestupy nejen méně komfortní, ale ve finále si lidé za jízdu připlatí. Na co nyní stačila půlhodinová jízdenka za 24 korun, bude muset pokrýt lístek za 32.

Praha změny hájí s tím, že bude doprava srozumitelnější. O opaku svědčí už jen pohled do nové mapy MHD, některé změny jsou skutečně nepochopitelné. Těch příkladů jsou desítky, stačí si projít diskuse v souvisejících článcích.

A v neposlední řadě je těch změn tolik, že se špatně vysvětlují veřejnosti. Během dvou týdnů to jistě mnoho lidí nepochopí. Kdo bude mít možnost, pojede raději autem, ti ostatní způsobí na zastávkách pěkný chaos.