Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Do Prahy přichází estonská aplikace pro taxíky. Slibuje 13 Kč za kilometr

  5:00
Estonská firma Taxify začíná v pátek fungovat v Praze. Taxíky přivolané přes její mobilní aplikaci mají jezdit za třináct korun na kilometr. Prosadit se však musí v těžké konkurenci: podobné aplikace už v Praze provozuje několika start-upů, klasické taxislužby i „antitaxikářský“ Uber.

Markus Villig založil před dvěma lety v estonském Tallinnu Taxify coby devatenáctiletý středoškolák. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Taxify je služba, která se do jisté míry podobá různým aplikacím, které již na pražském trhu existují. Uživatel může přes aplikaci vidět v reálném čase taxikáře, kteří jsou v jeho okolí a jsou ochotni a schopni ho svézt. Jedná se o licencované taxíky, které jako alternativu klasického dispečinku používají právě aplikaci. V tom je služba podobná Liftagu a Hopinu.

Zároveň ale Taxify samo elektronicky zprostředkovává platbu a ta se odvíjí od jejich vlastních tarifů, na které musí taxikář přistoupit. To se zase podobá Uberu.

Mladý zakladatel služby, jednadvacetiletý Estonec Markus Villig, má v Praze ambiciozní plány. V horizontu jednoho až dvou let chce překonat čísla, která zaznamenává Taxify ve svém domovském Tallinnu. V městě s třetinovou populací oproti Praze spustil svou službu před dvěma lety a aktuálně podle vlastních údajů zprostředkuje měsíčně na 150 tisíc jízd.

Vzhledem k tomu, že zmíněná aplikace Liftago, která funguje už rok a půl, zprostředkuje měsíčně okolo 16 tisíc jízd, se i tento odhad ale jeví jako velmi odvážný.

Kolik stojí v Praze odvoz přes mobilní aplikaci?
SlužbaNástupKilometrČekání (min)15km jízda
UberPop20104170
UberBlack40234385
Liftago*25 až 40cca 203 až 6325 až 340
Taxify30134225
AAA Radiotaxi2519.94323
Hopin*25 až 4017 až 204 až 6280 až 340
Maximum (nařízení)40286460
Zdroj: Ceníky firem
* Liftago a Hopin jezdí za tarify jednotlivých taxikářů. Cena za kilometr je průměr (u Liftaga), ostatní jsou rozmezí sazeb

Villig chce svého cíle dosáhnout nízkými cenami. „Chceme v Praze začít s cenou 13 korun na kilometr ve dne a 15 korun v noci,” říká mladý Estonec. To je přibližně polovina povoleného pražského maxima (28 korun) a jinak cena, za kterou vozí taxikáři spíše firemní klientelu na základě dlouhodobých smluv, než „lidi z ulice”.

Villig si to uvědomuje. „Bude to zpočátku těžké a budeme muset nalákat řidiče na různé bonusy. Ale věřím tomu, že dokážeme jejich auta mnohem více využít a tím pádem jim přibudou tržby,” říká s tím, že aplikace má dle zkušeností z jiných měst potenciál výrazně snížit čas, kdy taxikáři jezdí prázdní. Ten odhaduje pro Prahu na 40 až 50 procent.

Šéf taxislužby: 13 korun za kilometr auto neuživí

Životaschopnost třináctikorunové sazby ale zpochybňuje například ředitel největší pražské taxislužby AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. „Těžko se takto dá provozovat taxislužba se Škodou Octavia nebo podobným autem. To by museli opravdu vykládat a hned zase nakládat další zákazníky,” myslí si Kvasnička, jehož firma poskytuje jak klasický dispečink, tak i obdobnou mobilní aplikaci pro jedenáct stovek řidičů.

Zároveň říká, že podle něj nejsou podobné cenové závody ve výsledku kladem ani pro zákazníka. „Nejlepším řešením by bylo stanovení jednotných nebo alespoň minimálních cen, jak je to běžné ve světě,” říká Kvasnička s tím, že to státu garantuje přínos z daní, živobytí pro samotné taxikáře a zároveň to zaručuje obměnu vozového parku.

Dosud se Taxify ke spolupráci podařilo přesvědčit stovku řidičů, do měsíce chce jejich počet zdvojnásobit. Pro srovnání: Hopin hlásí v současnosti dvě stovky řidičů využívajících jejich aplikaci, Liftago 450. Uber tato čísla, stejně jako počet jízd, nesděluje.

Zdroje na expanzi firma má

Praha je pro estonskou firmu, která začala fungovat před dvěma roky, jednou z destinací současné expanze. Kromě ní se už z domovského Tallinu rozšířila do dalších jedenácti převážně východoevropských metropolí.

Na tuto expanzi má Taxify slušný kapitál. První investici ve výši sto tisíc eur dostala od skupiny malých investorů spjatých s přední technologickou firmou Skype. V dalším kole ještě mnohonásobně víc přihodily investiční fondy. Dohromady Taxify výměnou za podíly získalo přes 1,5 milionu eur (přibližně 41 milionů korun).

Firma si tam v nových destinacích může dovolit investovat a nějakou dobu prodělávat. Do vyrovnaného hospodaření, které zaplatí provoz tříčlenné kanceláře, by se ale v Praze podle svého zakladatele mohla dostat už na konci roku.

Do té doby chce Taxify v Praze zprostředkovat 50 tisíc jízd za měsíc, tedy obsloužit asi 4 procenta celého taxikářského trhu. Obchodní model firmy počítá s poplatky za každou zprostředkovanou jízdu. Ty se procentuálně mění podle aktivity a hodnocení řidičů. Pohybovat by se v průměru měly okolo padesáti eurocentů (asi 13,5 korun) za jízdu.

„Deset aplikací si zákazníci stahovat nebudou“

Taxify do Prahy přichází v době, kdy taxibyznys čelí výzvám hned na několika frontách. Soupeří s Uberem, zároveň plánoval pražský magistrát taxikáře přezkoušet z místopisu (více zde). Plno začíná být i mezi aplikacemi pro taxikáře. Kromě zmíněných start-upů Liftago nebo Hopin mají své vlastní aplikace i větší taxikářské firmy. Má ji i AAA Radiotaxi. „Mnohem víc jízd ale zprostředkuje klasický živý dispečer,“ říká její ředitel Kvasnička.

„Jeho funkce je podle mě nezastupitelná i do budoucna, například pro reklamace a jiné záležitosti,” dodává s tím, že nikde ve světě ještě aplikace dispečinky nenahradily.

Že na poli aplikací rozhodně nemají monopol, vědí i v Taxify. Předpokládají ale, že lidé nebudou chtít mít v mobilech stažených deset aplikací. Maximálně dvě až tři. Zvítězí ta, která získá nejvíc zákazníků a poté i taxikářů.

„V Tallinnu pořád jsou klasické dispečinky, které také měly a mají své aplikace. Přesto Taxify dnes zprostředkuje přes 40 procent veškerých jízd,” nastiňuje Villig cestu, kterou se chce vydat i v Praze.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Ministerstvo zjednoduší dovoz potravin, omezí administrativu

11. května 2024

Obchodníci sdružení ve Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR se začátkem tohoto roku rozčilovali, že...

Lidovci chtějí, aby bezdětní státu odvedli víc. Ti už si však dávno připlácejí

11. května 2024

Premium Kdo si do 35. narozenin nepořídil potomka, měl by podle návrhu KDU-ČSL v budoucnu platit o dva...

Luštil kódy, vyřešil trh. Zemřel Jim Simons, který předčil investiční legendy

10. května 2024  21:16

V pátek zemřel matematik, americký miliardář a průkopník takzvaného kvantitativního investování Jim...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...