Na obchvat Příbora se po dvou měsících vrátí stavební stroje. (Ilustrační snímek.)

Na obchvat Příbora se po dvou měsících vrátí stavební stroje. (Ilustrační snímek.) | foto: Radek Cihla, MAFRA

Na obchvatu Příbora jezdí auta jen dva měsíce a už se silnice vlní

  • 32
Stavitelům silnic v Moravskoslezském kraji se zjevně nedaří. Po problémech s ostravskou dálnicí se objevil problém i na obchvatu Příbora na Novojičínsku, na který auta vjela teprve před dvěma měsíci. Zatímco v Ostravě je problém znám, a to špatné podloží, u zvlněné silnice u Příbora stavebníci i odborníci zatím tápou.

Velmi dlouho čekali lidé Příbora na postavení obchvatu města. Od prvního projednávání na tamním zastupitelstvu v roce 2001 až do jeho otevření na konci roku 2011 uplynulo deset let.

Na první opravu tak dlouho rozhodně čekat nebudou. Jen pár desítek metrů od kruhového objezdu v Jičínské ulici narazí řidiči na zvlněnou vozovku.

Co bude dále?

Na současný obchvat Příbora se má v budoucnu napojit takzvaný "Mošnovský přivaděč" vedoucí k dálnici D47 v úseku Příbor – Mošnov – Petřvald na Moravě – Stará Ves nad Ondřejnicí – Proskovice – Polanka nad Odrou.

Ten by měl mimo jiné po uvedení do provozu přivést k dálnici D47 dopravu z oblasti Příbora, Frenštátu pod Radhoštěm a Kopřivnice.

Kdy budou zahájeny stavby dalších úseků není vůbec jasné. Chybějí totiž peníze.

"Dojíždím denně z Ostravy do Kopřivnice přes Příbor. Silnice se tam v jednom místě vlní jak moře. Vzhledem k tomu, že asfalt sotva vystydl, dost se bojím, jak bude silnice vypadat po nějaké době," upozornil například Matěj Švrček.

V podloží prý problém není

Ten si problém okamžitě spojil se zvlněnou dálnicí z Ostravy. "Nejsem stavař, ale z toho, co čtu, se domnívám, že používání nekvalitního podloží bude v regionu běžnou praxí. Bohužel pro mě jako řidiče a hlavně daňového poplatníka," zlobí se Švrček.

Nina Ledvinová z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je majitelem silnice, ale teorie o nekvalitním podloží vyvrací. "Jedná se o jednotlivou závadu, která nemá spojitost s použitým materiálem. Je tam pouze jedno nestabilní místo," řekla Ledvinová.

Silnici stavěly od února 2009 do listopadu loňského roku firmy Colas, Alpine CZ a Edikt spojené ve Sdružení Příbor – obchvat. Zvlnění je na úseku, za který zodpovídá firma Alpine CZ. "Vůbec netušíme, co zvlnění způsobilo," řekl hlavní stavbyvedoucí Alpine Bau Josef Svoboda.

Na obchvat se vrátí bagry

První odhad, že zvlnění způsobila neprůchodná drenáž, se totiž nepotvrdil. "Všechno je suché a drenáže fungují přesně tak, jak mají. Provedli jsme čtyři čtyřmetrové vrty a nyní čekáme na rozbor," sdělil hlavní stavbyvedoucí Svoboda.

Jediné, co stavaři vědí, je, že cestu musejí opravit. Dolů tak zřejmě půjde asfaltový povrch, těžké stroje pak vybagrují i vrstvy pod ním. "Začneme hned, jak to počasí dovolí. A to bude nejdříve na konci března. Do té doby musíme zjistit, co se tam vlastně stalo. S ničím podobným jsem se ještě nesetkal," dodal Svoboda.

Na protažení nové silnice zatím nejsou peníze

Jednou z možností je tlak okolních svahů. "Hned u toho zvlnění je most. Možné je, že tlačí na vozovku. Ale to jsou zatím jen domněnky. Uvidíme, co nám řeknou výsledky vrtů," řekl Svoboda.

Stavba obchvatu Příbora přišla státní firmu ŘSD na 1,1 miliardy korun. Navazovat na něho má silnice z Příbora do Skotnice v délce necelých tří kilometrů. Dokumentace je hotová, chybějí ale peníze. Zhruba jedna miliarda korun. "Na to, kdy se bude stavět, neumím odpovědět," řekl už před časem Lubomír Hýbl z ŘSD.

Problémy se objevily u okružní křižovatky na silničním obchvatu Příbora. (31.