Dunaj na bulharsko-rumunské hranici překlenul teprve druhý obří most

  11:57aktualizováno  11:57
V pátek se otevře teprve druhý most přes Dunaj mezi Rumunskem a Bulharskem. Jednání o jeho stavbě se táhla přes 40 let. Most spojující bulharský Vidin a rumunský Calafat je dlouhý téměř dva kilometry.

Nový most spojující bulharský Vidin a rumunský Calafat je dlouhý téměř dva kilometry. | foto: FCC Construcción

Po dlouhá staletí nevedl přes řeku Dunaj na rumunsko-bulharské hranici žádný most. Konstantinův most pocházející z dob Římské říše přestal sloužit asi ve čtvrtém století a první most přes Dunaj mezi Rumunskem a Bulharskem, který spojuje ve východní části společného úseku Dunaje bulharské město Ruse s rumunským Giurgiu, byl postaven v roce 1954.

Od 70. let 20. století se začalo hovořit o nutnosti výstavby dalšího mostu, ale jeho realizace narážela na rozdílná stanoviska obou zemí. Rumunsko a Bulharsko nakonec shodu našly a 14. června bude otevřen mezi bulharským Vidinem a rumunským Calafatem druhý most přes Dunaj na hranici obou zemí.

Nejdelší most světa je v Číně

Vůbec nejdelším mostem na světě je železniční Velký most mezi Tan-jangem a Kchun-šanem s téměř 165 kilometry (zhruba jako vzdálenost z Prahy do Aše), který byl otevřen v roce 2011. Nejdelším mostem mimo Asii je americký most přes jezero Pontchartrain s 38 kilometry, evropský primát drží s délkou 17,2 kilometru portugalský most Vaska de Gamy a český od září 2010 Radotínský most na pražském okruhu R1 s délkou 2 291 metrů. Vůbec nejdelším mostem přes vodu je silniční čínský Most Čching-tao (též Most Ťiao-čou) s délkou 42,5 kilometru.

Bulhaři celá léta trvali na tom, aby se společný most postavil v západní části přes 600 kilometrů dlouhé společné hranice. Tím by totiž navazoval na mezinárodní silnice a dálnice vedoucí do Řecka a Turecka. Jedná se především o takzvaný "koridor 4", který spojuje německé Drážďany s Istanbulem.

Bulharskou ekonomiku zasáhly také balkánské války, protože po uzavření hranic se Srbskem kvůli sankcím v 90. letech zůstalo západní a střední Bulharsko odříznuté od Evropy.

Bukurešť zase chtěla postavit most východněji, protože spekulovala s tím, že rozšířením mezinárodních tras přes své území získá více příjmů z provozu dálnice. Dohoda byla nakonec podepsána v červnu 2000.

Fotogalerie

Částečně zavěšený most je dlouhý necelé dva kilometry (1951 metrů) a je koncipován pro automobilovou i železniční dopravu, je na něm i cyklostezka a část pro chodce. Most vybudovala španělská stavební společnost Fomento de Construcciones y Contratas a náklady na jeho vybudování dosáhly 226 milionů eur (5,8 miliardy korun). Z toho 70 milionů eur pochází z fondu Evropské unie ISPA, stejnou částku poskytla jako půjčku Evropská investiční banka a 60 milionů zaplatila bulharská vláda. Zbytek zaplatily francouzské a německé rozvojové instituce, Bukurešť financovala silniční a železniční infrastrukturu na svém území.

Řidiči ušetří čas i peníze

Poplatek za přejezd mostu je stanoven na šest eur (asi 150 korun), za trajekt se platilo 26 eur (665 korun), což mnohé řidiče odrazovalo. Asi 80 procent vybraných peněz poputuje do bulharské kasy.

Most se skládá z 12 pilířů, které jsou v nesplavné části řeky od sebe vzdálené 80 metrů a rozpětí lanové části mostu ve splavném úseku Dunaje je 180 metrů. Nejdelší zavěšený most na světě, Ruský most na ruském Dálném východě, má pro srovnání rozpětí 1 104 metrů.

Autoři: ,

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Najdete na iDNES.cz