Ministerstvo chce stavět levněji a lépe. Vytvořilo plán, jak na to.

Ministerstvo chce stavět levněji a lépe. Vytvořilo plán, jak na to. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Ministerstvo dopravy sestavilo plán, jak šetřit při stavbě silnic

  • 45
Ministerstvo dopravy vypracovalo seznam 48 opatření, která mají přispět k úsporám při stavbě silnic či dálnic a omezit korupci v resortu. Úřad sestavil seznam v reakci na kritiku předražených a často nekvalitních dopravních komunikací v tuzemsku.

Součástí plánu, jak šetřit, je i střednědobá strategie financování infrastruktury v letech 2014 a 2020, uvedl na tiskové konferenci ministr dopravy Pavel Dobeš.

Mezi 48 opatření patří například vytvoření manuálu pro zadávání veřejných zakázek, stanovení milníků pro přípravu projektů a způsobů jejich schvalování. Zahajovat by se měly jen stavby, které jsou ve střednědobém výhledu plně finančně kryté. Chystá se rovněž změna zákona o vyvlastnění, která umožní výkup pozemků pro stavby za cenu, kterou měly před vydáním územního rozhodnutí.

Dopravní stavby by se také v rámci opatření měly dělit na menší celky, aby se k nim dostaly i menší stavební firmy. 

Střet zájmů musí skončit

Další věcí, která má omezit chyby na stavbě i korupci, je zavedení principu střetu zájmu při přijímání zakázek na stavbu. Vysocí úředníci ministerstva dostanou navíc jasná pravidla pro styk se zástupci soukromých společností.

Ke střetu zájmů došlo například u dálnice D47, kdy kontrolní činnost pro objednatele (stát) dělala společnost, která pracovala zároveň i pro zhotovitele dálnice (více zde). Stát nakonec jen na devíti kilometrech reklamoval přes 900 vad.

Finanční prostředky by měl šetřit centrální nákup vybraného materiálu, například pražců, pro více staveb najednou. Správci stavby by měli získat finanční motivaci na jejím efektivním průběhu.

Do poloviny letošního roku chce ministerstvo zavést elektronický stavební deník, ze kterého budou data on-line přenášena do centrálního úložiště. Tam budou k dispozici k okamžité kontrole.

,