Jedním z případů, kdy um pilota zabránil katastrofě, je přistání airbusu na řece Hudson. (15. ledna 2009)

Jedním z případů, kdy um pilota zabránil katastrofě, je přistání airbusu na řece Hudson. (15. ledna 2009) | foto: Getty Images

Jeden pilot stačí, navrhují aerolinky v rámci úspor. Obavy jsou namístě

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Zatím je to pouze návrh, ale kdyby se naplnil, změnil by zásadně pohled na leteckou dopravu, jak ji známe dnes. Některé aerolinky i letecké úřady se totiž snaží prosadit změnu předpisů tak, aby v kokpitu letadel mohl sedět už jen jeden pilot, namísto stávajících povinných dvou.

Plán, jehož hlavní motivací je ušetřit náklady a vyřešit problém s chybějícími zaměstnanci, rozhodně není přijímán bez výhrad. Hlavní výtky směřují samozřejmě k bezpečnosti.

Přesto se přes čtyřicet zemí včetně Německa, Británie či Nového Zélandu obrátilo na orgány OSN, které mají bezpečnost letů na starosti.

Na návrzích pracuje i agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA), podle níž by nové regule mohly začít platit už v roce 2027. Navrhovatelé mají spoustu nápadů, jak zajistit, aby let s jedním pilotem nebyl nebezpečný.

Mohli bychom odstranit poslední díl lidské nadbytečnosti na palubě.

Janet Northcoteovášéfka komunikačního oddělení EASA

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se