Společnost RegioJet koupila od švýcarských státních železnic SBB dvanáct vozů

Společnost RegioJet koupila od švýcarských státních železnic SBB dvanáct vozů první třídy. | foto: SBB

Jančura koupil pro žluté vlaky vagony od švýcarských železnic

  • 798
Společnost RegioJet výrazně navýší svoji kapacitu pro vlaky mezi Prahou a Ostravou. Od švýcarských státních železnic SBB koupila 12 vozů první třídy, které chce v druhé polovině roku nasadit na svoji zatím jedinou tuzemskou linku. Počet vagonů tak stoupne o více než čtvrtinu.

Jde o vozy, které se začaly vyrábět v sedmdesátých letech minulého století. O vozy měly původně zájem německé Deutsche Bahn, ty ale letos v dubnu od nákupu vagonů ustoupily.

Transakci dnes oznámily švýcarské dráhy, hodnotu nákupu ani jedna ze stran nezveřejnila. Smlouvu obě strany podepsaly na začátku dubna. Jedná se o vozy první třídy, které Švýcaři nasazovali hlavně jako posilové vozy pro dálkové spoje. "V příštích týdnech by měly být převezeny do Čech," uvedla firma v tiskové zprávě.

Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj uvedl, že vozy projdou před nasazením do provozu kompletní rekonstrukcí interiéru. 

"Bude to součást flotily vozů, které do konce letošního roku nasadíme s kompletně novým remodelovaným interiérem nabízejícím nejvyšší standard cestování v dálkové dopravě v České republice," dodal Ondrůj.

RegioJet může nákupem vozů ze Švýcarska, které je považováno za vzor železniční dopravy, používat podobný slogan jako konkurenční Leo Express. Ten se chlubí novými jednotkami Stadler Flirt od švýcarské společnosti a mluví o "švýcarské kvalitě na českých kolejích". Jednotky jsou částečně vyrobeny v Polsku.

RegioJet má v Česku zatím zhruba 40 vozů, v provozu jich je kolem 25. Jde o někdejší vozy první třídy po rakouských státních železnicích ÖBB. Na českých kolejích patří vzhledem k zastaralosti vozového parku k nejpohodlnějším vlakům, každý má méně než 50 míst. Švýcarské vozy mají být podobné jako ty rakouské.

V Rakousku loni nakupovaly i České dráhy, které koupily přes třicet bývalých rychlíkových vozů. V provozu jich je ale jen polovina, zbytek je v tak špatném stavu, že je ještě dráhy nedaly dohromady.

Žluté vlaky dosud jezdí mezi Prahou a Havířovem sedmkrát denně každým směrem, v jízdním řádu mají přitom objednanou kapacitu na devět vlaků denně. Na plný provoz by se měl RegioJet dostat do konce roku. Jeden z párů vlaků zajíždí do Žiliny.

Firma od zítřka slibuje i lepší pokrytí bezdrátovým signálem. Dosud ho nabízí na české železnici jako jediná, připojení ale není příliš kvalitní. Nová technologie umožňuje kombinaci signálu od všech operátorů najednou a tím pádem vyšší rychlost i kvalitu připojení.