(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Policie ČR

Místo kamionů často jezdí přecpané dodávky, policie chce trestat dopravce

  • 174
Policie si chce posvítit na přetížené dodávky na českých silnicích a zpřísnit postihy, které by kromě řidičů nově měly dopadnout i na dopravní společnosti. Lehká nákladní vozidla do 3,5 tuny totiž stále častěji suplují nákladní automobily. Laicky řečeno, firmy místo jednoho kamionu pošlou zboží třemi přeplněnými dodávkami.

Důvodem je to, že pro tato vozidla na rozdíl od kamionů neexistuje žádná regulace. Řidičům stačí obyčejný řidičský průkaz pro osobní vozidlo, nepotřebují žádné pracovní osvědčení, nikdo nekontroluje, zda dodržují přestávky na odpočinek. Dodávky navíc neplatí mýto, ale pouze dálniční známku jako osobní auta. 

Přestože jsou tato vozidla otypována na 3,5 tuny, dopravci je proti předpisům výrazně přetěžují, a tím se stávají ekonomickou konkurencí klasické kamionové dopravě, uvedl tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. 

Nový dálniční zabiják: unavený mladík v přetížené dodávce

Situaci navíc nahrává ekonomický růst, protože poptávka po přepravních službách roste, zatímco šoférů s řidičským oprávněním pro velký kamion je nedostatek. Firmy pak raději pošlou zboží tímto způsobem, než aby omezily výrobu nebo uzavřely montážní linku, dodal Hromíř. 

Přetěžování dodávek zhoršuje jízdní vlastnosti vozidla, takže na silnici nemusí být spolehlivě ovladatelné a má výrazný dopad na délku brzdné dráhy.
Kvůli zvýšenému počtu nehod tohoto typu vozidel se policie na dodávky patřící do kategorie N1 začala zaměřovat a během loňského roku jich zastavila a převážila 2 300. Čtyři vozidla z pěti kontrolovaných byla přetížená. Rekordmanem bylo auto zahraničního dopravce, které naložené vážilo přes osm tun.

Cizí šoféři obvykle neplatí

Policie přiznává, že současná legislativa jí neumožňuje se s přetíženými dodávkami na silnicích vypořádat. Maximální výše pokuty ve správním řízení činí 2 500 korun. Policejní hlídky přitom mohou pokutovat pouze šoféra, nikoliv přepravní firmu, jako je tomu v případě kamionové dopravy, uvedl šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Policisté proto navrhují, aby pro malé dodávky platila stejná pravidla kontrolního vážení jako pro jejich větší konkurenci. Ta může být za nadmíru naložené kamiony postižena až 15tisícovou pokutou na místě, ve správním řízení se navíc maximální sankce může vyšplhat na statisíce korun. 

Kromě udělování vyšších pokut by policisté mohli přetížená vozidla také odstavovat nebo vybírat kauce, a tím přispět k vymáhání peněžních postihů. V současnosti totiž není výběr pokut od zahraničních šoférů příliš efektivní. Pokuty navíc dopadají pouze na řidiče, kteří nejsou pravými viníky.

Přetěžování dodávek není excesem jednotlivců, ale systémovým problémem, který zneužívá řada firem. Podle Hromíře je stejným problémem vyčerpanost řidičů dodávek. Toto ale není možné řešit na české úrovni a bude nutné počkat, jak se k povinným přestávkám těchto řidičů vyjádří Evropská unie.

Povinné přestávky pro dodávky

V rámci projednávání silničního balíčku se debata o změně unijního nařízení o dobách odpočinku v Evropské unii už vede. Už dříve si o výjimku zažádalo Německo, které používání tachografů – tedy přístrojů dokládajících dodržování bezpečnostních přestávek – vyžaduje rovněž u šoférů dodávek s hmotností nad 2,8 tuny. 

Tato hranice by mohla ještě klesnout. Podle Hromíře jsou v Evropě zřetelně slyšet tendence snížit hranici pro povinné používání tachografů na 2,4 nebo 2,5 tuny. České sdružení zatím není stoprocentně přesvědčené o tom, zda se za zpřísnění pravidel postaví. Jeho součástí jsou totiž i firmy provozující dopravu malými dodávkami, přestože kamionoví dopravci tvoří větší část členské základny Česmadu.

Jasno tak má především v otázce větších pokut za přetížená vozidla, což by se jako pozměňovací návrh mělo objevit v aktuálním projednávání silničního zákona. „Podmínky mají platit pro každého. Není důvod, aby u některé kategorie byly úlevy ve vážení,“ dodal Hromíř.