Ředitelství silnic a dálnic ČR otevřelo nový úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří na Náchodsku. (17. 12. 2021) | foto: ČTK

Intenzita dopravy opět vzrostla. Na silnicích je o pětinu více kamionů

  • 28
Na českých silnicích a dálnicích je hustší provoz. Intenzita opět vzrostla, a potvrdila tak dlouhodobý trend. Vyplývá to z výsledků historicky pátého sčítání dopravy. Získaná data pomohou s plánováním nových dopravních staveb na nejvytíženějších uzlech Česka.

„Nadále dochází k nárůstu intenzity dopravy,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl při představení výsledků. Nárůst byl zaznamenán u osobních automobilů, který byl deset procent. Dramatičtější situace byla u nákladní dopravy. Počet kamionů na silnicích vzrostl za pět let o pětinu.

Nejzatíženějším úsekem na silniční a dálniční síti je část dálnice D1 mezi připojením Pražského okruhu u Modletic a sjezdem na Říčany, kde projede více než 103 tisíc vozidel. Mezi další zátižená místa patří úsek dálnice D1 mezi Chodovem a Spořilovem, úsek dálnice D1 mezi křižovatkami Brno-centrum a Brno-jih. Následuje úsek Pražského okruhu D0 mezi Slivencem a Ořechem.

Proces dopravního sčítání je podle generálního ředitele ŘSD poměrně jednoduchý. Probíhá pomocí mobilní aplikace a v současné době je celkem 6 465 sčítacích úseků.

Celý projekt avšak výrazně ovlivnila koronavirová pandemie. „Loňsky rok byl postižen problémem covidové pandemie, a to ovlivnilo celý ten projekt sčítání dopravy.  Nechtěli jsme sčítat v období extrémního poklesu, a proto jsme přesunuli sčítání až na jaro 2021,“ řekl Mátl.

Především doprava v roce 2020 byla ovlivněna koronavirovou situací a nejvýraznější pokles byl zaznamenaný na hranicích.

Celý projekt byl rozdělen do čtyř fází, a to fáze přípravy, provedení, vyhodnocení a zveřejnění. Podle Mátla jsou výsledky sčítání dopravy relevantní a dají se využívat k dalším výzkumům.

„Snažili jsme se sčítat co nepřesněji, a proto jsme se vyhýbali poklesu v období covidu, výsledky jsou tak podle nás relevantní,“ doplnil.

Sčítání dopravy se uskutečnilo v Česku poprvé v roce 2000 a od té doby se opakuje v pravidelných cyklech. To zatím poslední připadlo na netypický rok 2020, tedy přímo do koronavirové epidemie, která se projevila i na prořídnutí dopravy.

Původní záměr začít se sčítáním hned na jaře musel být proto přehodnocen. Čekalo se totiž, až se řidiči za volanty zase vrátí.

„Na konci května, kdy bylo z dat intenzit dopravy zřejmé, že se doprava pomalu vrací do stavu před vyhlášením mimořádných opatření, bylo rozhodnuto, že prázdninová i podzimní část Celostátního sčítání dopravy proběhne v letošním roce,“ uvedl tehdy tiskový mluvčí ŘSD Jan Studecký. Samotné sčítání tak nakonec začalo v neděli 12. července.

Během projektu odborníci monitorovali pod vedením brněnského Centra dopravního výzkumu téměř šest a půl tisíce úseků. Předpokládané náklady se vyhouply na téměř padesát milionů korun a nejdetailněji zaměřili experti pozornost především na silnice druhé třídy kde sledovali celkem 3 150 úseků.

Už poslední sčítání v roce 2016 poukázalo na rostoucí nápor na tuzemské dopravní tepny. Oproti roku 2010 přibyli řidiči zejména na silnicích první třídy, kde monitoring prokázal třináctiprocentní nárůst. Podobně na tom byly i silnice nižších tříd. Trend se ale nevyhnul ani dálnicím, i tam došlo k výraznému nárůstu intenzity dopravy, i když byl o něco slabší, než u menších dopravních staveb – na dálnicích posílil provoz o jedenáct procent.

25. ledna 2022

,