Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Železniční renesance. Cestujících ve vlacích přibývá už pátým rokem

  12:22
Cestování vlakem po české železnici láká čím dál více lidí. Zájem roste hlavně o příměstské vlaky a cesty na delší trasy. Po letech propadu výrazně stoupl i objem nákladu, který se po železnici vozí. Ubývá naopak lidí v autobusech.

České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7. 9. 2014). | foto:  Michal Šula, MAFRA

Nárůst počtu cestujících ukazují čerstvě zveřejněné statistiky ministerstva dopravy za loňský rok. Podle nich loni jelo vlakem 176 milionů cestujících, o 0,89 % více, než před rokem. Důvodem většího zájmu jsou především lepší vlaky a služby. 

Tempo růstu počtu cestujících sice zpomaluje, výrazně rychleji roste ale ukazatel přepravního výkonu, tedy počtu cestujících násobeného jejich ujetými kilometry. Za posledních pět let se zvýšil o pětinu, zatímco počet cestujících stoupl o 6,72 %. 

„Růstu pomáhá jak konkurence na železnici, která zvyšuje kvalitu nabízených služeb i prestiž veřejné dopravy, tak rozsáhlá obnova vozového parku. Lidé si uvědomují, že mohou vlakem cestovat bezpečně, pohodlně a při cestování mohou využít čas k práci, zábavě či odpočinku,“ vysvětluje větší oblibu vlaku prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. 

Investice do vlaků i tratí se vyplatily

Kvalita vlaků prošla za posledních pět výraznou proměnou k lepšímu. Hlavní tuzemský dopravce České dráhy investoval do nových vlaků či modernizací starších desítky miliard korun, na trh vstoupili také noví dopravci RegioJet a Leo Express. Konkurenční boj přinesl na trase Praha - Ostrava výrazné zlevnění jízdenek a podstatné zlepšení služeb. 

Podle Vyky se ale pozitivní trend může změnit, pokud by stát a kraje začaly šetřit a přestaly objednávat některé vlaky. Většina osobních vlaků je u nás totiž ztrátová a kraje a stát musí doplácet na jejich provoz 12 miliard korun ročně. Peníze míří v drtivé většině Českým drahám, které je dostávají (s jedinou výjimkou Jizerskohorské železnice) na základě smlouvy z roku 2009 bez jakékoliv soutěže. „Do budoucna je potřeba zajistit stabilní jízdní řád, který umožní lidem cestování vlakem plošně v rámci celé České republiky, včetně návazností do sousedních států, ale i v průběhu celého dne,“ dodal Vyka. 

Podle něj se začíná díky růstu cestujících ukazovat, že se masivní investice do modernizace hlavních tratí vyplatily. Boom investic do železnice pokračuje, letos se má prostavět na železnici přes 37 miliard korun, především z evropských dotací. Stát ale stále ignoruje trend staveb vysokorychlostních tratí a namísto toho sype miliardy korun do zlepšení tratí, kde se cestovní doba zkrátí jen v řádu jednotek procent. 

Některé regionální tratě upadají, autobusy dosáhly limitu

Dopravní statistiky neukazují, jak se vyvíjí počty cestujících na jednotlivých tratích, i z vyjádření Českých drah se dá ale usuzovat, že některé regionální tratě zažívají pokles cestujících. „Počty cestujících rostou v dálkové dopravě a příměstské,“ řekl mluvčí drah Petr Štáhlavský. Od cestování regionálními vlaky odrazuje často hlavně jejich špatný stav, kvůli kterému musí vlaky jezdit pomaleji. I to se ale mění, jen letos Správa železniční dopravní cesty plánuje utratit za jejich modernizaci 5 miliard korun. 

Železnice začala být atraktivní i pro nákladní dopravu, loni přeprava zboží stoupla o více než osm procent. 

Cestující naopak ubývají v linkových autobusech, za loňský rok o 0,73 %. „Trvalý pokles cestujících v autobusové dopravě potvrzuje, že lidé o tento způsob dopravy nemají dlouhodobě zájem a autobusová doprava již dosáhla svého limitu z hlediska rychlosti i komfortu,“ míní Vyka.

I v případě autobusů ale zjevně záleží na službách a komfortu pro cestující. Student Agency, která je v Česku bezkonkurenčně největším hráčem v dálkové nedotované autobusové dopravě, za loňský rok hlásí rekordní rok a růst o desetinu (více čtěte zde).

„Silniční síť je nespolehlivá - na hlavních trasách jsou dopravní zácpy a doprava není komfortní na silnicích nižších tříd, které mají mizerné parametry a často jsou havarijním stavu,“ dodal Vyka. Kvůli modernizaci D1 ale loni přibylo cestujících jak ve vlacích mezi Prahou a Brnem, tak i autobusech. Lidé totiž chtějí případnou zácpou využít namísto sezení za volantem alespoň možností práce či zábavy v autobuse. 

V řadě spojů je ale autobus výrazně rychlejší, než vlak. Podle Vyky se dá očekávat rušení některých autobusových spojů, které mohou být částečně nahrazeny například dotovanou taxislužbou a posílení trendu individuální dojížďky na kole i automobilem k železničním stanicím a zastávkám, kde bude nabízena cestujícím železniční doprava v častém intervalu a s velmi vysokým komfortem, rychlostí i kapacitou.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Ministerstvo zjednoduší dovoz potravin, omezí administrativu

11. května 2024

Obchodníci sdružení ve Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR se začátkem tohoto roku rozčilovali, že...

Lidovci chtějí, aby bezdětní státu odvedli víc. Ti už si však dávno připlácejí

11. května 2024

Premium Kdo si do 35. narozenin nepořídil potomka, měl by podle návrhu KDU-ČSL v budoucnu platit o dva...

Luštil kódy, vyřešil trh. Zemřel Jim Simons, který předčil investiční legendy

10. května 2024  21:16

V pátek zemřel matematik, americký miliardář a průkopník takzvaného kvantitativního investování Jim...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...