(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Šula, MAFRA

MHD se vylidní kvůli slevám na příměstských linkách, bojí se provozovatelé

  • 227
Vládní slevy na jízdném pro studenty do 26 let a seniory nad 65 let znepokojují městské dopravní podniky. Chybí v nich totiž podpora pro linky MHD, což podle krajských dopravních koordinátorů může přinést problémy. Rozdělení cen za jízdné podrývá integraci tarifů, kterou kraje pracně budovaly.

Nejzřetelnější to bude v místech, kde linky MHD kopírují část trasy příměstských spojů. „Pokud se nic nezmění nebo nějak neupřesní, tak například občan ve věku 15 až 18 let pojede z Hlučína do Přívozu linkou DP Ostrava za 20 Kč, zatímco linkou Arriva Morava za 5 Kč,“ uvedl jednatel moravskoslezského dopravního koordinátora ODIS Aleš Stejskal.

Někteří krajští koordinátoři chtějí ještě jednat s ministerstvem dopravy a problémy s rozdílem cen příměstských linek a městské dopravy srovnat. Času však není mnoho, vládní nařízení má platit už od 10. června. Ministerstvo krajům a dopravcům přislíbilo, že s nimi problém projedná do dvou týdnů, uvedl mluvčí resortu Jakub Stadler.

Kromě Moravskoslezského kraje poukazuje na možné problémy Liberecký kraj, kde jsou do společného tarifu zapojeny městské linky v Liberci, Jablonci nad Nisou, České Lípě a Turnově. Očekávaný odliv starších a mladších pasažérů z vozů MHD může podle ředitele společnosti Korid LK Jiřího Hruboně způsobit ekonomické ztráty.

Nové slevy na jízdném: důchodcům bude stačit občanka, studentům průkaz

Výpadek z tržeb na jízdenkách totiž bude nutné podle nastavených smluvních podmínek v každém konkrétním městě doplatit buď z městských rozpočtů, nebo bude muset tuto ztrátu pokrýt dopravce.

O jak velký problém se jedná, není možné zatím odhadnout, protože dopravci nemají k dispozici dostatek dat za uplynulé roky, dodal šéf koordinátora dopravy v Libereckém kraji.

V Plzni dopravnímu podniku pomohla alespoň u části studentů Západočeská univerzita. Ta od příštího akademického roku plánuje studentům proplácet pololetní předplatné na městskou dopravu. „Studenti k cestě do kampusu na Borech často využívají auta. Jízdným zdarma jim chceme nabídnout ekonomicky i ekologicky výhodnější alternativu,“ komentoval krok vysoké školy proděkan elektrotechnické fakulty Jiří Tupa.

Stát zaplatí ročně šest miliard

Slevy v dopravě úředníci několikrát přepracovávali, aby dopravci vládní návrh nenapadali jako nedovolenou státní podporu. Výsledkem bylo bobtnání balíku peněz, který stát dopravcům za nařízení úlev pro vybrané skupiny obyvatel pošle.

Na začátku roku premiér Andrej Babiš oznámil jízdné zadarmo pro studenty a seniory na všech železničních linkách, které mělo podle odhadu stát přijít na zhruba tři miliardy korun ročně. Zapojením všech linek včetně těch, které neobjednává stát ani kraje, tím předešel očekávané kritice soukromých dopravců, kteří jezdí bez státních a krajských dotací.

Přesto návrh kritice neunikl. Část dopravních společností zpochybňovala správnost omezení podpory pouze na železniční dopravu a poukazovala na skutečnost, že železnice neobsluhuje zdaleka všechny obce v Česku.

Aktuální návrh ministerstva dopravy, který vláda schválila před týdnem, se zapojením autobusových linek počítá, bezplatné jízdné se smrsklo na tříčtvrtinovou státní dotaci na každou jízdenku pro seniory a studenty. Roční dotace narostla na bezmála šest miliard korun.