Vlak společnosti Arriva poprvé vyjíždí z Prahy do Kralup nad Vltavou.

Vlak společnosti Arriva poprvé vyjíždí z Prahy do Kralup nad Vltavou. | foto:  František Vlček, MAFRA

Arriva vyjela na trať Praha - Kralupy. Firma chystá i „bavorská pendolina“

  • 80
Společnost Arriva vlaky zahájila v pondělí komerční provoz na trati mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou. Jezdí s modernizovaným, avšak několik desítek let starým motorovým vozem. Nabízí služby, které cestující zatím v příměstské dopravě okolo Prahy nepoznali. Například připojení na internet nebo možnost občerstvení. Do chystaných tendrů na rychlíkové spoje pak Arriva nabídne dieslové soupravy s naklápěcími skříněmi, kterým přezdívá "bavorské pendolino".

První vlaky nejsou zatím příliš obsazené, řádově jde o desítky pasažérů. Kapacita soupravy je 143 míst. "Chceme objednavatelům ukázat, že existuje i alternativa k současným dopravcům s lepšími službami," řekl šéf Arrivy Jaroslav Richter.

Pro některé cestující může být nepříjemné překvapení malá rozteč mezi sedačkami, které jsou však jinak pohodlné. Chybí například také zásuvky na dobíjení, vlak nemá klimatizaci.

Bez dotací budou vlaky jezdit se ztrátou

Arriva se pouští do předem ztrátového byznysu: jízdné ani zdaleka nemůže pokrýt náklady na vlak a firma nedostane od Prahy ani Středočeského kraje ani korunu. Zatím tak není jasné, jak dlouho vydrží osm párů vlaků jezdit. Arriva však věří, že se podaří zástupce organizátora dopravy v Praze a Středočeském kraji Ropid přesvědčit, aby podobně jako Českým drahám a dalším dopravcům na ztrátový provoz přispíval.

Na trase neplatí tarify PID, firma ale nabízí slevu majitelům Opencard ve výši 25 procent. Základní jízdné stojí 34 korun z Prahy - Masarykova nádraží až do Kralup nad Vltavou. České dráhy mají svoji základní cenu o desetikorunu vyšší, většina lidí však jezdí s tarifem PID levněji.

Přes dvacet let staré motorové vozy řady 628 (v Česku 845) jezdily původně u Deutsche Bahn, které firmu Arriva vlaky vlastní. V Česku před spuštěním pravidelných jízd prošly modernizací. Arriva jich má připraveno celkem deset.

Cesta do Kralup s internetem a občerstvením

Cestující mezi Kralupy a Prahou mají na železnici na výběr široké spektrum kvality vlaků: nejrychlejší spojení rychlíky nabízí koženkové vozy z osmdesátých let, osobní vlaky pak jezdí moderními jednotkami CityElefant, ve špičce je ještě doplňují staré pantografy.

Fotogalerie

Arriva sice nenabízí nejnovější soupravy, ale služby má na příměstské vlaky výjimečné: například připojení k internetu, prodej kávy a dalšího občerstvení nebo lístků na městskou hromadnou dopravu. V deštivém počasí pak zapomnětlivce může potěšit i skládací deštník v sortimentu palubních průvodčích.

Šéf Arriva vlaky Jaroslav Richter se netají tím, že jízdami chtějí ukázat svůj nárok na vstup do systému integrované dopravy a právo na  doplácení ztráty, kterou jejich vlaky vygenerují. "Věříme, že se nám podaří příslušné úřady a instituce přesvědčit," řekl Richter. Pro firmu jde navíc i o získání důležitých referencí před chystanými soutěžemi na provoz rychlíkových tratích. Díky nedávné akvizicí společnosti Veolia Transport však už v Česku Arriva první linku provozuje: ze Šumperka do Koutů nad Desnou.

Ropid s Arrivou o zapojení do integrované dopravy nejedná

Regionální organizátor dopravy v Praze Ropid přesnou výši doplatků za vlaky Českých drah na této trase neuvádí, nejde přitom o malé částky. Ropid však přesto začne dotovat brzy jinou novou linku jiného soukromého dopravce: společnost KŽC doprava vyrazí na železnici mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi. Za každý kilometr Ropid zaplatí dopravci 104,7 Kč. KŽC na trasu nasadí motorový vůz řady 810.

Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala jednání s Arrivou o zapojení do PID neprobíhají. "Je nutný koordinovaný postup se Středočeským krajem. Praha by si mohla objednat tyto spěšné vlaky od hranic Prahy do centra, ale to by nemělo žádnou logiku. Mají smysl v celé trase jako rychlý návoz cestujících z okolních měst do Prahy. Bez spoluúčasti Středočeského kraje by takový koncept neměl smysl. Koncept zrychlených vlaků z regionu do Prahy jako takový ale podporujeme," uvedl Drápal.

Bavorská pendolina na českých kolejích?

Linka Praha - Kralupy má pro společnost význam také jako referenční spojení pro budoucí expanzi na dotované linky, pro které chce ministerstvo dopravy do konce roku začít hledat provozovatele. Poprvé by se tu cestující v Česku mohli svézt soupravou s naklápěcí skříní, tedy s podobným systémem, jako mají pendolina. Právě tyto soupravy by Arriva podle Richtera chtěla nabídnout do chystaných soutěží.

Naklápěcí jednotky 610 nyní jezdí například na trase Hof - Řezno, uvedl Richter pro ČTK. V Česku by tyto dieselové stroje z devadesátých let podle Richtra mohly mít šanci na úspěch v tendrech na rychlíkové spojení mezi Libercem a Pardubicemi, Libercem a Ústím nad Labem a Plzní a Mostem. Tyto trasy z velké části nevedou po elektrifikovaných tratích.

Arriva představila svou motorovou jednotku už v listopadu loňského roku

9. listopadu 2012

,