Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Konec létajících dobytčáků? Airbus vytáhl do boje za širší sedačky

  • 155
Výrobce letadel Airbus přišel s novou studií, jak skončit s noční můrou řady cestujících na dlouhých letech v ekonomické třídě. Rozšíření sedačky o zhruba 2,5 centimetru podle Airbusu a studie Londýnského centra pro spánek zlepší kvalitu spánku o 53%.

Výzkum přichází v době, kdy je cestování ekonomickou třídou na dlouhých letech čím dál horším zážitkem. Zatímco aerolinky neustále vylepšují první a byznys třídu pro výrazně lépe platící zákazníky, do ekonomické třídy se snaží nacpat čím dál více sedaček. Ne nadarmo se tak ekonomické třídě říká "dobytčák".

Airbus proto vyzval výrobce letadel i aerolinky, aby místo sedaček o šířce 17 palců (43,18 cm) byla novým standardem šířka 18 palců (45,72 cm). Opírá se přitom o výsledky studie, podle které se lidé na širší sedačce méně budí.

Londýnské centrum pro spánek monitorovalo různé pohyby cestujících na rozdílně širokých sedačkách, od mozkových vln až po pohyby nohou. Výsledek, 53% respondentů (počet zkoumaných cestujících Airbus neuvedl) se lépe vyspalo. "Rozdíl je zásadní. Lidé na širších sedačkách měli hlubší a méně rušený spánek. Přecházeli z jedné fáze spánku do druhé, jako to je u běžného spaní," řekl Ershaad Ibrahim z Londýnského centra pro spánek.

Cestujících na dálkových letech přitom v poslední době výrazně přibývá, narůstá i počet extrémně dlouhých letů. Počet spojů s dobou letu nad třináct hodin za posledních pět let stoupl o sedmdesát procent. "Celý obor s tím musí něco dělat, jinak ohrožujeme komfort cestujících nejméně do roku 2045," říká Kevin Keniston, šéf oddělení pro pohodlí cestujících v Airbusu.

Méně pohodlí kompenzují dopravci i zábavou

V padesátých letech, kdy se sedačky tvořily podle postav amerických armádních pilotů, byla běžná sedmnáctipalcová šířka sedaček. Pak se sedačky rozšířily, aby se v posledním desetiletí znovu zmenšily. Deník Wall Street Journal například upozorňuje, že v Boeingu 777 bylo běžné mít v jedné řadě ekonomické třídy celkem devět míst, teď ale už 70 procent všech nových letadel tohoto typu vyjíždí na objednávku aerolinek ze závodů Boeingu s deseti sedačkami v řadě.

Spodní paluba Airbusu A380 je o 60 centimetrů širší, než u Boeingu 747 s běžnou konfigurací deseti sedaček, někteří dopravci už ale na ní namísto původních 10 míst dávají 11 sedaček. "Zkusili jsme to a funguje to," říká Tim Clark, šéf Emirates. Podle něj je řešením lidi rozptýlit dostatkem občerstvení a palubní zábavy.

Šírka sedačky je přitom pro spánek zásadní, prostor pro nohy na dálkových letech se za poslední desetiletí zásadně nezhoršil. Naopak šířka, především v oblasti ramen, je čím dál větší problém i kvůli tloustnutí populace. Někteří dopravci už proto nabízí "prémiové" ekonomické sedačky za příplatek, které jsou širší a pohodlnější, ale ne tak drahé, jako sezení v byznys nebo první třídě.