ČSA přišly postupně o většinu velkých klientů, teď létají pro menší a středně velké cestovky. Ilustrační foto.

ČSA přišly postupně o většinu velkých klientů, teď létají pro menší a středně velké cestovky. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Aerolinky bojují o dovolenkáře. Podle soukromníků jde ČSA pod cenu

  • 67
Počínání nové letecké společnosti Holiday Czech Airlines se nelíbí soukromým dopravcům Travel Service a Central Charter Airlines. Dceřiná společnost ČSA obchází cestovní kanceláře a nabízí jim až o dvacet procent výhodnější sazby. Podle konkurence je to ukázka dumpingu a podnákladových cen, HCA to však odmítají.

O tom, s kým budou létat příští sezonu, rozhodují cestovky právě teď. Nejde o malý trh: na dovolenou s charterem ročně odletí kolem 1,5 milionu Čechů, při ceně letenky kolem pěti tisíc korun do Středomoří se hraje zhruba o sedm miliard korun.

Podle Lubomíra Vavroše, šéfa ostravské charterové společnosti Central Charter Airlines, se nedá nabídce ČSA v současnosti konkurovat cenou. "Jejich nabídkové ceny jsou podle našich informací někdy až o dvacet procent nižší než naše. Takový rozdíl není možný," tvrdí. Podle něj už od nich jedna cestovka na příští sezonu odešla právě po nabídce ČSA.

Čtete rádi idnes.cz?

Dejte nám svůj hlas v anketě Křišťálová lupa. Hlasujte ZDE

Vavroš tvrdí, že se na takové ceny mohla začínající konkurence dostat jen v případě, že by nezapočítávala do cen některé náklady.

"Rozumíme tomu, že nemusíme umět nabídnout nejnižší ceny na trhu, ale trochu nás zneklidňuje fakt, že vznik nové konkurence umožňuje státní podnik s miliardovými dotacemi od státu. Zatím řešíme, co s tím dál. Jednou z možností je obrátit se na patřičné orgány, které jsou za dohled nad regulérností hospodářské soutěže zodpovědné, aby situaci prověřily," dodal Vavroš.

Obcházení cestovek ČSA s nižší cenou potvrzuje i Travel Service. "Ano, zaznamenali jsme, že naše konkurence kontaktuje cestovní kanceláře, se kterými máme uzavřené platné smlouvy minimálně do roku 2012," řekla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková.

Právě Travel převzal ČSA v poslední době většinu velkých cestovek. Podle tiskové mluvčí ČSA Hany Hejskové jsou reakce konkurence výsledkem jejich nervozity kvůli aktivnější obchodní politice HCA. (o přechodu Exim Tours čtěte zde)

Flotila charterového nováčka zatím čítá dva Boeingy 737-400, na léto přibudou další dva stroje. "Kromě posádek má firma jen zhruba pětatřicet zaměstnanců, nejenom proto jsme s náklady tak nízko," vysvětlila Hejsková Podle ní však ceny rozhodně pokrývají náklady. "Firma si pečlivě hlídá náklady, musí si vydělat sama na sebe. Je to samostatný dopravce. Je to konkurenční boj, na kterém vydělají především cestovní kanceláře," dodala Hejsková.

ČSA přišly postupně o většinu velkých klientů, teď létají pro menší a středně velké cestovky. Místopředsedkyní představenstva HCA je od léta Kateřina Kaltsogianni, která v minulosti vlastnila cestovní kancelář Egey Travel. Ta dlužila peníze svým klientům a už ani nepůsobí jako cestovka. ČSA její angažování vysvětlují jejími zkušenostmi a kontakty. "Její působení v týmu je jednoznačným přínosem," tvrdí Hejsková.