Markéta Šichtařová z Next Finance upozorňuje, že meziměsíční pokles bilance neznamená zhoršení. "Před koncem roku totiž obchodníci pravidelně zvyšují dovozy ve snaze naplnit sklady před Vánocemi," vysvětluje analytička. Proto by nebylo nic divného na tom, kdyby říjnový zahraniční obchod skončil v mínusu.
"Z českého hospodářství se definitivně stala malá otevřená ekonomika," říká David Marek z Patria Finance. "V letech 2000 až 2003 se podíl vývozu zboží na HDP pohyboval kolem 53 procent. Loni se prudce zvýšil na 63 a letos se patrně posune na 65 procent," dodává David Marek.
Pavel Sobíšek z HVB Banky připomíná, že obchodní bilance má dopad i na růst produktu. "Třímiliardové snížení přebytku obchodu za třetí čtvrtletí by mělo samo o sobě snížit očekávaný meziroční růst HDP za stejné období o 0.6 procentního bodu," říká analytik.
Vývoz táhnou automobily
Na výsledcích se dál podepisuje letošní spuštění kolínské automobilky. Na druhou stranu vysoké ceny ropy zdražují dovozy a to se na bilanci promítá negativně.
"Výsledek říjnové obchodní bilance by mohl být ještě lepší, kdyby doznívání rekordních cen ropy a ostatních minerálních paliv na světových trzích nezvýšilo hodnotu dovozu této skupiny zboží o 24,7 procent," říká Helena Horská z Raiffeisenbank
Ve výčtu obchodních partnerů Česka také nedošlo k žádnému zemětřesení. Česká republika o 3,5 miliardy korun vylepšila meziroční bilanci se zeměmi Unie.
Obchodování s třetími zeměmi zůstalo beze změny - v deficitu. I když ne se všemi státy se vyvíjelo obchodování stejně.
Do kladných čísel se přehoupla výměna se Spojenými státy. Zatímco před rokem skončila v minusu 1,3 miliardy, tentokrát to bylo 300 milionů nad nulou.
Celkem skončí Česko nejspíš v plusu
Názory na to, jak se obchod letos skončí, se mezi analytiky různí. Výsledek ale odhadují v intervalu plus 35 až 60 miliard korun. Bilance se podle nich bude zlepšovat i v příštím roce.
"TPCA dodá oproti letošní stem tisícům plných 300 tisíc aut. Pozadu nezůstane ani Škoda Auto," říká David Navrátil z České spořitelny a výsledek příštího roku odhaduje na 90 miliard nad nulou.
"Otázkou zůstává, zda nám nehrozí obdoba "holandské nemoci," kdy jeden sektor - auta - jede jako divý, vylepšuje bilanci, ta posiluje korunu a ostatní odvětví na to doplácejí," uzavřel Navrátil.