Přesto mohl být výsledek ještě lepší. "Bilance by byla ještě o tři miliardy korun příznivější, nebýt ropného šoku z počátku měsíce," říká ekonom Patria Finance David Marek.
Po úderu hurikánů v USA prudce stouply světové ceny ropy, plynu a také řady chemických produktů. Kvůli tomu Česko utratilo víc peněz za dovoz. Ale vývoz rostl rychleji hlavně díky automobilovému průmyslu. Tržby za vývoz motorových vozidel byly v září o 2,5 miliardy korun vyšší než loni. Velký podíl na vývozu má také strojírenství.
Stále víc je znát vliv nové automobilky TPCA v Kolíně. "Roste ale také export Škody Auto, Karosy a mnoha výrobců autodílů," podotýká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Kolínská TPCA vyrábí teprve od letošního února, z jejích linek sjelo zatím 65 tisíc prvních vozů. Efekt této zatím největší zahraniční investice v zemi ještě dál poroste v příštích měsících: "Letos vyrobíme sto tisíc vozů, ale napřesrok už 300 tisíc," říká mluvčí automobilky Matěj Matolín. Přijde-li na Moravu korejský Hyundai, bude se časem v Česku montovat až milion aut ročně.
Mluvčí agentury CzechTrade Josef Němeček upozornil, že vzájemný obchod se zlepšuje zejména se státy, s kterými měla země dříve pasivní bilanci. "Jde jak o významné trhy Evropské unie, zejména Francii a Itálii, tak o trhy Číny či Spojených států," řekl.
Analytici letos čekají přebytek bilance 30 až 50 miliard korun, což by znamenalo nejlepší výsledek v historii samostatného Česka.