Redaktor MF DNES tehdy na tamním nádraží testoval, jak dodržují jízdní řád vlaky mezi Českými Budějovicemi a Táborem. Do Budějovic přijel s půlhodinovým zpožděním.
Kdyby chtěl odtud pokračovat stejně jako skupina trampů do Novohradských hor, měl by ho dvouhodinové. Trampům totiž kvůli zpoždění ujel o deset minut přípoj, další vlak vyrážel právě až za dvě hodiny.
Rychlík Comenius měl 72 minut zpoždění
Podobně by však mohl dopadnout test i v jiných krajích. V Česku se po čase opět rozběhla stavba železničních koridorů a někde se jezdí jen po jedné koleji, jinde náhradním autobusem. Staví se i na Benešovsku a na Plzeňsku. Koridory se dokončí kompletně až v roce 2016.
Dodržování jízdních řádů lze sledovat na přehledné mapě na internetu. Mapa je k nalezení na stránce http://kam.mff.cuni.cz/~babilon/zpmapa. V pátek dopoledne tam ze 150 sledovaných vlaků mělo 60 zpoždění, nejvíc rychlík Comenius na Ostravsku (72 minut). Nejhorší je, když na sebe vlaky navazují a pasažérovi v tom zpožděném ujede další spoj.
"Přijeli jsme z Prahy do Brna asi minutu poté, co měl odjíždět vlak k nám domů. Cestuju až za Vyškov, věděli o tom, že přijedeme, ale počkat nemohli. Teď tu budu dvě hodiny tvrdnout a čekat na další," zlobila se minulý týden asi šedesátiletá žena na brněnském nástupišti.
Žádná pevná "lhůta", jak dlouho na sebe vlaky musí čekat, není stanovena. "Čekací doba se určuje podle četnosti spojů. V noci bývá delší. Můžeme rozhodnout i o jejím mimořádném prodloužení," vysvětluje mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Cestující má podle něj nárok i na další "úlevy". Například pokud mu ujede přípoj, České dráhy mu nabízejí vskutku originální řešení – odvezou ho na náklady dráhy do jeho výchozí stanice.
Sebevrah zastavil vlak na tři hodiny
Ne za všechna zpoždění však mohou železničáři. Některá zaviní sebevrazi, kteří vbíhají pod vlak, nebo řidiči bourající na přejezdech.
V noci z pátku na sobotu zdržel dopravu šestadvacetiletý sebevrah, který skočil pod vlak u Mariánských Lázní. Muž přežil, nehoda však zastavila vlak na tři hodiny. - více zde
"Vlak vždy na místě čeká, než nehodu policie vyšetří," říká Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty. Některé mezistátní rychlíky také přijedou zpožděné už ze zahraničí.
Mluvčí Českých drah Radek Joklík trvá na tom, že přes devadesát procent vlaků jezdí včas (konkrétně 94,7 procenta regionálních vlaků a 91 procent dálkových vlaků). S internetovou mapou zpoždění si trochu protiřečí.
"Je pravda, že v zimě jezdí vlaky spolehlivěji, to se tolik nestaví," připouští Joklík. Situace by se mohla zlepšit jednak s dostavbou koridorů, jednak s příchodem konkurence na železnici.
Soukromé vlaky chtějí co nejrychleji vypravit společnosti Student Agency a Veolia. A ty si nemohou dovolit nespokojené cestující, i když budou jezdit po státních kolejích.
"S problémem na koridoru se však nedá moc dělat, tam bude důležité přiznat, poctivě a včas, informaci o zpoždění cestujícím," říká šéf Student Agency Radim Jančura. Uvažuje i o tom, že by vymáhal od správce kolejí peníze, pokud něco na trati zanedbá a způsobí zpoždění.