Vláda znovu otevře jednání o D47

  • 15
Vláda znovu otevře základní body smlouvy o výstavbě dálnice D47 do Ostravy. Zahájí nová jednání s izraelskou firmou Housing & Construction. Podle ministra dopravy Milana Šimonovského je možné s Izraelci jednat dalších dvanáct měsíců. Ministr také podezírá některé úředníky z korupce při sjednávání kontraktu.

Dálnice do Ostravy se příští rok stavět nezačne a celému projektu, který posvětila minulá vláda hrozí kolaps. Slib expremiéra Miloše Zemana, že se po dálnici bude jezdit do pěti let, tak padl.

Ministr dopravy Milan Šimonovský totiž vládu přesvědčil, aby znovu otevřela před volbami uzavřenou klíčovou smlouvu s izraelskou firmou Housing & Construction, která má osmdesátikilometrovou autostrádu za 125 miliard korun postavit a dalších 25 let provozovat.

"Máme nyní dvanáct měsíců na to, abychom z uzavřené smlouvy odstranili některá pro stát nepřijatelná rizika," řekl po zasedání vlády ministr Šimonovský. Ten podezřívá tým státních úředníků a poradců státu, že za nevýhodností smluv může být korupce.

"Nechám toto své podezření prošetřit kontrolní komisi ministerstva. Některé body uzavřené smlouvy jsou pro stát tak nevýhodné, že k podezření z korupce sami navádějí," uvedl Šimonovský.

Ministr dopravy rovněž nechce podepsat dohodu o financování projektu. To je přitom základní podmínkou investora, aby začal vůbec stavět. Zástupci izraelského investora, kterého minulá vláda vybrala bez výběrového řízení, ještě v minulých dnech naznačovali, že bez splnění této podmínky od projektu ustoupí a budou od státu žádat miliardové sankce za už vynaložené náklady.

"Není možné smlouvu o financování podepsat, když chceme otevřít základní realizační dohodu, kterou podepsal můj předchůdce," řekl jasně Šimonovský.

Izraelci včera na přímý dotaz, zda za tohoto stavu z projektu odejdou, nedali jasnou odpověď. "Počkáme si na oficiální stanovisko vlády. Až jej budeme mít písemně, rozhodneme se co dál," říká zástupce Housing & Construction Jan Binar.

Podle právníků investora ovšem otevřít znovu jednání o základní realizační smlouvě může stát jen se souhlasem druhé strany, tedy Housing & Construction. Zatím není jasné, co se stane, když Izraelci už podepsanou smlouvu odmítnou znovu projednávat.

Ministr Šimonovský počítá také s tím, že začne zkoumat i finanční pozadí projektu. "S celkovou cenou už nic neudělám, protože tu schválila předchozí vláda. U rizik se ovšem chci pokusit ze smlouvy odstranit místa, která umožňují to, aby stát některé věci platil dvakrát," říká Šimonovský.

Pokud se stát pokusí otevřít staré smlouvy, hrozí, že dálnice do Ostravy se může zablokovat až na několik let. Investor a stát se totiž mohou vzájemně držet v šachu. Bez dohody obou stran nebude moci nikdo stavbu zahájit. A to ani stát, ani případný jiný investor.