Metro je pro nás prioritou číslo jedna, říká pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Metro je pro nás prioritou číslo jedna, říká pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner. | foto: Robert Rambousek, MF DNES

Vláda: Na metro nedáme ani korunu

  • 673
Hodně studenou sprchu zažilo vedení pražského magistrátu. V návrhu rozpočtu na příští rok, který ve středu projednala vláda, totiž není ani koruna na výstavbu metra. Ministři Pražanům vzkázali: Pomozte si sami!

"Je nám líto, ale ministerstvo financí nám tolik seškrtalo rozpočet, že peníze na metro prostě nemáme," potvrdila mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.

"To si děláte legraci," reagoval náměstek primátora Petr Hulinský, když ho MF DNES ve čtvrtek kontaktovala. "Není možné, aby město samo financovalo tak obrovské projekty celostátního významu, jako je metro," zlobí se.

Pokud by tento návrh rozpočtu prošel Sněmovnou, což je podle představitelů magistrátu nepravděpodobné, město by se dostalo do úzkých.

Sice by nebyla ohrožena probíhající dostavba trasy metra C do Letňan, kterou mají první cestující využít už za dva roky, ale patrně by se zpomalila výstavba pražského silničního okruhu nebo by město opravilo méně ulic v metropoli.

"Metro je pro nás prioritou číslo jedna, takže trasu do Letňan dostavíme za každou cenu. I kdybychom to měli platit celé ze svého. Ale na další důležité dopravní stavby bychom si museli buď půjčit, nebo od nich upustit," řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Tvrzení o tom, že škrty v rozpočtu neumožní poskytnout jakoukoli dotaci na výstavbu pražského metra, ale ministerstvo financí odmítlo. Rozhodnutí o tom, že v návrhu rozpočtu nebude vůbec žádná dotace na výstavbu metra, je podle něj plně v kompetenci ministerstva dopravy, "ani ministerstvo financí, ani vláda se na tomto předběžném rozhodnutí nijak nepodílely," citovala ČTK mluvčí ministerstva financí Petru Krainovou.

Město po ministru financí Bohuslavu Sobotkovi žádalo na výstavbu metra jednu miliardu korun. V předchozích třech státních rozpočtech se částka pro pražskou podzemní dráhu pohybovala kolem 420 milionů korun. I taková dotace je podle radních nedostatečná.

Za poslední čtyři roky dala Praha do výstavby metra 10 miliard korun, stát jen 1,5 miliardy. "To nemá obdobu nikde v Evropě!" zlobí se radní Šteiner, podle něhož se vlády jiných zemí podílejí na výstavbě alespoň 50 procenty.

"V Amsterdamu je to dokonce 90 procent," dodává radní, podle něhož je rozvoj podzemní dráhy také v zájmu státu. "Plánované prodloužení trasy metra A přes motolskou nemocnici na ruzyňské letiště by vládu mělo zajímat - jak nemocnice, tak i letiště patří státu."

Souhlasí s ním i primátor Pavel Bém, který věří, že definitivní rozpočet bude sestavovat nová vláda včele s ODS. "Stát nebere na Prahu ohledy už osm let. To se zásadně změní," nechal se slyšet Bém.

"Je to od Paroubkovy vlády neomluvitelný omyl a já věřím, že nová vláda najde prostředky na to, aby nám pomohla s financováním výstavby metra polovinou potřebných financí," dodal Bém.

Na dopravu jde z městského rozpočtu každý rok nejvíce prostředků. Spolkne více než třetinu všech ročních výdajů města, tedy asi patnáct miliard korun.

ČTĚTE TAKÉ:
Výstavba metra do Letňan je za polovinou

,