"Na tomto projektu jsem začal pracovat už před deseti lety. Z logistického centra bude náklad putovat mezi Severním a Středozemním mořem, právě jednáme s Terstem," řekl autor projektu František Urban ze společnosti Trans Urban Spedition.
Rudoltice chystají změnu územního plánu
Přeprava nákladů v kontejnerech po železnici by měla trvat třiatřicet hodin, zatímco lodí dnes trasa Balt - Středomoří trvá tři měsíce. "Poláci také spočítali, že tento způsob železniční přepravy by mohl ušetřit až sto milionů eur ročně," podotkl Urban.
Logistickému centru vyšly vstříc i Rudoltice. Obec vykoupila část pozemků a chystá změnu územního plánu. "Nejprve musí dojít ke změně územního plánu, k rozhodnutí a k vydání stavebního povolení. Pokud všechno půjde dobře, na jaře by tyto úřední procedury mohly být vyřízené," řekl starosta Rudoltic Oldřich Kolomý.
Stavět se budou i domy pro manažery
Velký projekt zahrnuje i stavbu dvaatřiceti domků pro manažery a hotelu pro dělníky centra. Komplex skladovacích prostor, jeřábů a kolejí zaměstná tři stovky lidí. "Zkušební provoz chceme zahájit v listopadu příštího roku. O projekt projevily zájem velké finanční skupiny, které poskytnou peníze na jeho zainvestování," řekl František Urban.
Rudoltice byly vybrány z několika desítek uvažovaných míst po celé republice. Pro obec blízko Lanškrouna nakonec rozhodla výhodná poloha nádraží mimo obytnou zástavbu, blízkost hlavní komunikace a také fakt, že pokud nakonec krajem povede severní varianta rychlostní komunikace R35, bude od logistického centra pouhé dva kilometry.
"Vzroste tu zaměstnanost, odlehčí se silnici, obec prostě tomuto projektu vychází všemožně vstříc," řekl rudoltický starosta. Pro centrum je vyčleněna plocha jedenácti hektarů, obec nevylučuje možnost, že by tato plocha mohla být časem zvětšena.
"Jednání na ministerstvech dopravy, pro místní rozvoj a životního prostředí dopadla dobře,“ řekl František Urban. České dráhy nemají proti vybudování nového logistického centra námitky. "První jednání proběhlo minulý týden. Projekt je v počátcích, musí se dojednat jednotlivé podrobnosti. Pokud se uskuteční, spolupráci se nebráníme," řekl Pavel Tesař z tiskového odboru Českých drah.