"Čeká nás plno práce," shrnula ředitelka společnosti Aircraft Industries Ilona Plšková.
Přes dva roky už pracují na modernizaci letounu L410, tedy vlajkové lodi, kterou společnost vyrábí přes třicet let. Nový stroj bude rychlejší, lehčí a výkonnější.
Kromě toho, že doletí dál, bude moci přistávat na místech s vyšší nadmořskou výškou a zvládne teplotu od mínus 50 do plus 50 stupňů Celsia.
Díky tomu se kunovický letoun dostane na jihovýchod Asie. Do Malajsie, Nepálu, Indonésie a Indie. Tedy do zemí, kam kvůli stabilně vysokým teplotám a náročným podmínkám zatím nemohl.
"Máme tam velkou šanci," prohlásil obchodní ředitel Miroslav Kožíšek. "Začínají tam fungovat regionální letiště a potřebují stroje," upřesnil.
Do modernizace L 410 se zapojilo dalších dvanáct firem v České republice. Mimo jiné výzkumné ústavy, školy, letecké firmy, výrobci materiálů.
Z Kunovic v současnosti míří letouny do padesáti zemí světa, nejvíc však do Ruska. Hlavně proto, že majoritním vlastníkem firmy je ruská UGMK. A její vedení je poměrně přísné.
Zatímco letos chtěli, aby z kunovické továrny odešlo 13 letounů, příští rok jich má být o pět více a v roce 2016 dokonce třicet. I proto podnik už dopředu avizuje, že bude přijímat nové zaměstnance. Teď jich má 925 a počet chce letos zvýšit zhruba o padesát.
"Potřebujeme kvalifikované frézaře, klempíře, soustružníky i letecké mechaniky," oznámila Plšková. "Pořád je marně hledáme," postěžovala si.