Kraj zvažuje letecké spojení Kunovic s Prahou. Myslí i na cizinu

  20:41aktualizováno  20:41
Letecké spojení východu Moravy s Prahou a možná i městy v zahraničí je po letech opět blíž. Zlínský kraj s továrnou Aircraft Industries zvažují, že by takovou linku spustili. Létalo by se z Kunovic, kde podnik sídlí a je tam funkční letiště. Podle odborníků by zpáteční letenka mohla stát do 1 500 korun.

Spojení Kunovic s Prahou by zřejmě zajišťovala místní legendární letadla L-410. | foto: Radek Bartoníček, MF DNES

"V souvislosti s problémy na dálnici D1 jsme přišli s návrhem na obnovení leteckého spojení regionu s Prahou," řekl krajský radní za Zemanovce František Čuba, který vedení kunovického podniku oslovil.

"Letecká doprava má budoucnost, rozhodně by to mělo smysl," je přesvědčen Čuba.

"Můžeme záměr potvrdit, ale nebudeme se k němu zatím podrobněji vyjadřovat," reagovala ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková.

Vše je totiž teprve v zárodku. Klíčová bude odborná studie, která posoudí, kolik by provoz pravidelného vzdušného spojení stál, kdo by se na něm finančně podílel a jakými částkami a také na kolik by vyšla letenka. Odpovědi by měly být známy během několika měsíců.

"Pokud odborníci řeknou, že je to schůdné, budeme v tom pokračovat. Když ne, tak leteckou linku zřizovat nebudeme," řekl Čuba.

Pokud přece jen vznikne, měli by ji využívat především manažeři a turisté, kteří jezdí do Luhačovic a na jiná místa Zlínského kraje, blízké části Olomouckého a Jihomoravského kraje i do slovenského přihraničí.

"Vnitrostátní linka je pro rozvoj turistiky dobrá. Zrychluje dopravu, což ocení hlavně návštěvníci, kteří přijíždějí na kratší dobu," myslí si místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Zpáteční letenka do 1 500 korun

V cizině jsou vnitrostátní letecké linky běžnou věcí, v České republika jsou spíše výjimkou. V současnosti pendlují letadla pouze mezi Prahou a Ostravou. O zavedení vzdušného spojení s hlavním městem však uvažují už také v Českých Budějovicích a Karlových Varech.

Podle Papeže může zpáteční letenka z Prahy do Kunovic stát tisíc až 1 500 korun. "Finančně to není příliš náročné," podotkl.

Když kraj zvažoval, odkud by se mohlo létat, moc šancí na výběr neměl. Na místě letiště v Holešově je prázdná průmyslová zóna. Budoucnost letiště v Přerově-Bochoři je zase nejistá. Volba tak padla na Kunovice.

Tam je možné kdykoliv začít létat. Rozjezdová plocha byla v minulosti prodloužena asi o 600 metrů a ještě o dalších 400 metrů by se měla natáhnout.

Velkou výhodou navíc je fakt, že letiště leží hned u fabriky Aircraft Industries, která vyrábí dopravní letouny L-410 Turbolet. Ty jsou určeny především pro regionální leteckou dopravu, v současnosti je o ně velký zájem hlavně v Rusku a okolních zemích (více čtěte zde). Zřejmě by létaly rovněž mezi Kunovicemi a Prahou.

Čuba naznačil, že pokud by se tato linka osvědčila, mohly by přibýt i další destinace v zahraničí. "Mělo by to své opodstatnění," poznamenal radní.

Stroj Discovery Travel létal i do Antverp

Mezi Kunovicemi a Prahou se naposledy létalo v roce 2004, nedopadlo to však dobře. Proudové letadlo BAE 146-200 "Jumbolino" s kapacitou 96 lidí tehdy létalo i do dalších evropských měst, například Antverp, a krátce zajišťovalo i spojení mezi Prahou a Ostravou.

Společnost Discovery Travel, kterou zakládal a řídil odsouzený podnikatel Roman Vaškůj, skončila předlužená v konkurzu. Vaškůjovi kvůli tomu začal v pondělí další soud (více čtěte zde).

V roce 2004 se z Kunovic létalo do Prahy i několika evropských měst.
Poslední pravidelná linka mezi Kunovicemi a Prahou fungovala v roce 2004,
Letadlo Discovery Travel zvládlo trasu mezi Kunovicemi a Prahou za půl hodiny.
Letadla na trase Kunovice - Praha byla vzhledem k přehnané kapacitě 96 lidí

Poslední pravidelná linka mezi Kunovicemi a Prahou fungovala v roce 2004, zajišťovala ji firma Discovery Travel.

Ještě dříve létaly ČSA z Holešova do Prahy. A Čuba připomíná, že také společnost Cargo Moravia, jež patřila někdejšímu Agrokombinátu Slušovice, kterému šéfoval. Ta vozila turisty i do Vietnamu, konkrétně do Hanoje a Saigonu.

"S kunovickým turboletem jsme létali také do Togliatti. Zaváděli jsme tam pěstování obilovin a chov brojlerů. Oni nám za to dávali samary, které v tamní automobilce vyráběli," vzpomíná Čuba.

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Druhý měsíc bez zakázek. Aerolinky přestaly objednávat letadla Boeing

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Krize společnosti Boeing nekončí. Jeden z největších výrobců letecké techniky na světě oznámil, že už druhý měsíc v...

U táty a u mámy je dobře. U rodičů bydlí teenageři, třicátníci i starší

ilustrační snímek

Bydlení u rodičů není v Česku ani náhodou záležitostí teenagerů a čerstvých dvacátníků. Podle dat Eurostatu bydlí tak...

Další z rubriky

Ministerstvo dopravy ukončilo spolupráci s Kapschem, soudy ale stále běží

Ilustrační snímek

Třináct let trvající správa mýtného systému rakouskou společností Kapsch letos v prosinci skončí. Ministerstvo dopravy...

Skončí Kupec v čele Českých drah? Babiš tvrdí, že nesplnil očekávání

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

Generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Miroslav Kupec nenaplnil dostatečně očekávání, že stabilizuje...

Po Vltavě až do Budějovic. Kraje křísí lodní výtahy pro turistické lodě

Výletní loď na přehradě Slapy.

Středočeský a Jihočeský kraj oživují roky odkládané plány na výstavbu obřích lodních výtahů schopných přes hráze...

Najdete na iDNES.cz