Reklamu výrazně oživí čeští sportovci

  • 2
Letošní rok bude ve znamení velkých reklamních kampaní. Tolik významných událostí, které firmy využijí ke své propagaci, reklamní experti dlouho nepamatují. Na přelomu dubna a května budou hokejisté v domácím prostředí bojovat o medaile na mistrovství světa.

V létě pak přijdou další dvě velké akce s účastí českých sportovců. Nejprve evropský fotbalový šampionát a poté olympiáda.

„To vše jsou impulzy pro růst reklamního trhu. Očekáváme, že firmy vydají na inzerci o tři až čtyři procenta více než loni,“ říká Štěpán Wolde ze společnosti ARBOmedia.
Podle předběžných údajů loni společnosti ve všech médiích za reklamu utratily 16,2 miliardy korun.

Vrcholné sportovní akce bude vysílat veřejnoprávní Česká televize. „Očekáváme díky tomu příjmy z reklamy navíc v řádu desítek milionů korun,“ sdělil mluvčí ČT Martin Švehla.

Zájem inzerentů očekává i její konkurence. „Víme, že výraznou kampaň bude mít v době fotbalového mistrovství automobilka Hyundai. Věříme, že část peněz souvisejících s reklamou v době sportovních akcí získáme i my,“ říká David Bártík ze společnosti MAG Media, která prodává reklamu na Nově.

Noviny budou na sportu vydělávat déle než televize
“V novinách lze čekat start kampaně související se sportovními událostmi již několik týdnů před jejich začátkem a bude trvat déle než v televizích. Třeba automobilky budou chtít ukázat české hvězdy ve svých vozech a podobně se budou chovat i další firmy. V inzertní části novin se také dají čekat různé soutěže, které jsou velmi populární,“ doplňuje Štěpán Wolde.

Jednou z nejvýraznějších letošních reklamních kampaní bude i ta spojená s jarní premiérou nové octavie. „Díky novému modelu máme větší reklamní rozpočet, stejně jako při uvádění předchozích novinek,“ uvedl bez bližších podrobností mluvčí mladoboleslavské automobilky Jiří Černý. Novinka bude vidět prakticky všude, na billboardech, v novinách i v televizi.

Méně mobilů a cigaret
Příval reklamy, kterou v posledních letech zahltili televizi a noviny mobilní operátoři, pomalu končí. Mobilní telefon má dnes již devět z deseti Čechů a reklama už pro trojlístek hráčů na trhu mobilního volání nepřináší takový účinek jako v minulých letech.

„V souvislosti s vývojem na trhu skutečně plánujeme menší investice do reklamy než v předchozích letech,“ říká Diana Dobálová z jedničky trhu, Eurotelu. Firmy Eurotel, T-Mobile a Oskar se v posledních letech pravidelně držely na předních žebříčcích největších zadavatelů reklamy.

„Je to největší skupina, u které se dá čekat pokles reklamních výdajů,“ soudí Wolde. Další významný propad přijde u tabákové reklamy. Výrobci cigaret kvůli zákonnému omezení nebudou smět inzerovat v novinách a na billboardech a zbude jim jen reklama poblíž prodejen tabáku.

Celkem přitom loni v tuzemsku utratily tabákové firmy za reklamu 1,5 miliardy korun. „Velká část peněz se přesune do propagace, bude se nabízet třeba více reklamních tašek nebo zapalovačů s logy jednotlivých značek cigaret,“ říká Richard Vavřík z firmy Reemtsma, která je druhým největším prodejcem cigaret v zemi.

Pomůže očekávaný růst hospodářství
Reklamě má pomoci i očekávaný tříprocentní růst hospodářství. Firemní výdaje na reklamu totiž rostou úměrně situaci celé ekonomiky.

„Růst reklamy lze čekat, ale asi nebude tak velký jako třeba v sousedním Německu. Tam se po období stagnace ekonomiky, kdy firmy škrtily reklamní rozpočty, čeká konečně oživení. U nás trh nepropadl, ale stále pomalu rostl. I díky sportu lze čekat, že se mírný růst o něco urychlí,“ soudí reklamní expert Jiří Mikeš.