Provozovatelé čerpacích stanic, které redakce iDNES.cz oslovila, chtějí během příštího roku speciál ze své nabídky vyškrtnout úplně.
"Pro dnešní vozy se zážehovým motorem a katalyzátorem se tento bezolovnatý benzin nehodí a přestává být perspektivní. Zatímco například na začátku tisíciletí tvořil speciál deset procent celkové spotřeby, loni už to bylo jen jedno procento z celkového objemu prodaných benzinů," uvedla mluvčí společnosti Benzina Blanka Růžičková.
Benzina nabízí speciál stále na 260 z celkově 330 čerpacích stanic, ještě letos ale jejich počet zredukuje. Stejně se zařizují i další prodejci pohonných hmot.
"Prodej speciálu postupně rušíme, protože výrazně klesá. Z dvaadvaceti pump ho nyní prodáváme asi na pěti místech," říká spolumajitel sítě čerpacích stanic Tank Ono Jiří Ondra. "Během příštího roku prodej zrušíme úplně," dodal.
Jeho slova potvrzuje i tisková mluvčí OMV pro Českou a Slovenskou republiku Miroslava Remenárová. "Vzhledem k neustálé modernizaci vozového parku ukazuje vývoj trhu klesající zájem o benzin s oktanovým číslem 91. OMV nabízí v České republice Speciál 91 přibližně na pěti procentech sítě," říká Remenárová.
Motoristé si budou muset připlatit
Změna paliva se ovšem řidičům prodraží. Podle údajů Českého statistického úřadu z 3. července se litr Speciálu 91 prodával v průměru za 28,85 Kč. Natural 95, kterým řidiči budou muset své původní palivo nahrazovat, stál podle ČSÚ 29,42 Kč za litr.
Motoristé si navíc k dražšímu naturalu budou muset přikoupit ampulku s přísadou Benadit BA, která se do nádrže přidává před tankováním. Čtvrtlitrové balení, ze kterého by se pak přípravek měl ředit v poměru 1:1000, stojí kolem 70 korun.