Mýto, mýtná brána

Mýto, mýtná brána - Mýto, mýtná brána | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

Pro druhou etapu mýtného zvolilo ministerstvo satelit

  • 53
Dosavadní mikrovlnný systém, který zajišťuje výběr mýtného na dálnicích, doplní ve druhé etapě satelitní technologie. Ta bude sloužit pro vybírání mýtného na silnicích 1. třídy.

"Máme jasno v tom, že to bude satelit," řekl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Satelitní systém bude spolupracovat s mikrovlnným systémem na dálnicích a rychlostních silnicích.

Podle ministerstva není zcela jisté, zda změna technologie není zároveň změnou zadávacích podmínek tendru o mýtné. Resort chce proto o vyjádření požádat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Satelitní systém pro zpoplatnění silnic prvních tříd navrhl ministerstvu dopravy expertní tým vedený profesorem ČVUT Petrem Moosem. Pokud antimonopolní úřad změnu technologie posvětí a dodavatelem zůstane rakouská firma Kapsch, je možné spustit systém od 1. ledna 2008, řekl Moos.

Satelitní systém by mohl podle Hodače zakázku zlevnit. "Protože budou využity prvky infrastruktury mikrovlnné technologie, dohledové centrum, centrum pro zpracování dat, využije se dosavadní výstavba, půjde z velké části o investici do palubních jednotek," řekl k tomu Moos.

Palubní jednotky pro satelitní systém však budou dražší než ty současné. Za ty platí dopravci kauci 1550 korun a podle ministerstva je to i jejich výrobní cena. Nová jednotka bude pravděpodobně funkční pro satelitní i mikrovlnný systém. "Usilujeme o to, aby byla univerzální," řekl Moos.

Satelitní systém bude zpočátku využívat služeb amerického GPS, po roce 2010 plynule přejde pod evropský navigační projekt Galileo. V Evropě využívá satelitní systém zatím pouze Německo.