Poslanci chtějí zdražit dálniční kupon na 1 500 Kč

  1:39aktualizováno  1:39
Před pár dny ministerstvo dopravy definitivně oznámilo, že od ledna budou řidiči jezdit s elektronickými dálničními kupony. A ujišťovalo, že jejich cena zůstane stejná jako dnes - 1 000 korun. Jenže v parlamentu se objevil návrh tří poslanců, kteří chtějí roční poplatek zvýšit na 1 500 korun.

Elektronické dálniční kupony jsou malé krabičky vybavené čipem, který je možné dobíjet stejně jako kredit u mobilního telefonu.

Původně ministerstvo předpokládalo, že si řidiči budou muset "krabičku" o velikosti 3 x 5 centimetrů koupit za 500 korun. Před pár dny oznámilo, že elektronický kupon dostane každý zdarma.

"Asi sto až dvě stě korun zaplatí jen lidé, kteří si zařízení s čipem pořídí třeba na týden. Po vrácení kuponu ale dostanou zálohu zpátky," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

S cenou za kupon to však může být ještě úplně jinak kvůli návrhu trojice poslanců. Argumentují, že hlavně letos prudce rostla inflace a v cenách kuponů by se to mělo projevit. "Ten návrh je předjednaný s ministerstvem dopravy," řekl lidovec Jan Kasal, který změnu navrhuje se dvěma poslanci za ODS.

Vedení ministerstva se však dušuje, že dálniční poplatky zvyšovat nebude. Naposledy se kupony zdražovaly loni, kdy se jejich cena zvedla o sto korun na současnou tisícovku.

"Ten poslanecký návrh znamená jen to, že se zvyšuje limit pro možnou úpravu poplatků. Ten je už nyní dvanáct set korun a stejně není využívaný," uvedl mluvčí Hanzelka.

"Přijde mi zvláštní, že ministerstvo nejprve prohlásí, že výrobní náklady na jedno zařízení s čipem jsou pět set korun a že si ho za tuto cenu budou muset řidiči koupit. Pak najednou ministerstvo oznámí, že krabička bude zadarmo, a o pár dnů později se objeví návrh na zvýšení dálničních poplatků," řekl Václav Špička z Autoklubu. 

Mýto pro více řidičů
Poslanecký návrh obsahuje ještě další změnu. Počítá s tím, že mýto začne od příštího roku platit mnohem více řidičů než dnes. Nyní mají tuto povinnost řidiči nákladních automobilů s hmotností nad 12 tun.

Od ledna by měli platit všichni, kteří jezdí s auty nad 3,5 tuny, což jsou různé typy větších dodávkových aut. Do mýtného systému by tak měli začít přispívat majitelé dalších 85 tisíc vozů.

Stát tak vydělá na výběru mýtného víc než dřív. Přesto se tento týden objevily informace, že příští rok bude provoz systému ztrátový a státní pokladnu to přijde asi na půl miliardy korun.

Přípravy na poslední chvíli
Elektronické kupony budou malé krabičky vybavené čipem, který bude možné dobíjet stejně jako kredit u mobilního telefonu. Zaplacení poplatků se bude kontrolovat přes mýtné brány, které už na dálnici jsou.

S přípravou novinky se teď horečně finišuje. "Máme poslední šanci, aby se zavedení elektronických dálničních známek stihlo. Do dvou týdnů dodáme do parlamentu novelu zákona, kterým se vše musí upravit," řekl včera mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Úpravu zákona chce ministerstvo prosadit s pomocí poslanců. Vláda už změnu projednávat nebude, aby zákon mohl vůbec od ledna příštího roku platit.

. Místo samolepky

Od ledna příštího roku by řidiči neměli jezdit po dálnici s kuponem nalepeným na čelní sklo auta. Zaplacení poplatku by dokazovali elektronickým přístrojem zhruba o velikosti mobilního telefonu. Elektronický kupon by nebyl vázaný na jedno konkrétní auto, mohlo by ho tedy využívat víc řidičů.

Elektronické čipy by se měly prodávat na stejných místech jako dosavadní kupony – tedy u benzinových stanic a možná i na poštách. Ministerstvo zatím oficiálně neoznámilo, kdo pro něj zhruba tři miliony elektronických kuponů vyrobí.

Podle dostupných informací to bude společnost Kapsch, která už nyní provozuje v Česku mýtný systém. Firma na jednání s ministerstvem už slíbila, že je schopná včas dodat potřebné množství elektronických kuponů.

"Výběrové řízení na dodavatele se stejně nebude vypisovat. Je to zakázka, která už předem byla určena pro Kapsch," řekl jeden ze zaměstnanců ministerstva dopravy.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Řetězce vozí z větších dálek: zelí z Makedonie, brambory z Francie

Dochází i zelí. Německý diskont ho vozí z Makedonie.

Nejen cibule z Nového Zélandu. Nákupní oddělení obchodních řetězců musejí sahat do větších dálek než jindy i pro jinou...

Stát chce koupit hutě ArcelorMittal za korunu, tvrdí Babiš

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Stát chce koupit ostravský hutní podnik ArcelorMittal za korunu. Premiér Andrej Babiš to uvedl v pondělním vydání...

Českému hokeji se změna dresu vyplácí, firmy však stále parazitují na znaku

Čeští fanoušci se radují z gólu.

V červnu loňského roku představil Český hokej kompletní změnu vizualizace a designu včetně podoby dresů národního týmu....

Najdete na iDNES.cz