Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Plzeňská Škodovka se topí v čím dál větších dluzích

  9:55
- Jeden z největších podniků v zemi - plzeňský strojírenský koncern Škoda - skončil loňské hospodaření s rekordní ztrátou, jíž převýšil deficit z předchozího roku. Ten dosáhl 4,2 miliardy korun. "Loňský výsledek bude o něco horší. Po definitivním dokončení účetní uzávěrky se může dokonce vyšplhat až k hranici minus pět miliard korun," sdělil člen vedení plzeňského koncernu.

Loňský hospodářský propad potvrdil postupný rozklad firmy, která ještě v polovině devadesátých let patřila k prosperujícím a jejíž šéf Lubomír Soudek před třemi lety získal titul manažera roku.

Vedení Škody proto hodlá snížit firemní jmění - z devíti a půl miliardy korun na desetinu. „Bude to jeden z bodů programu srpnové valné hromady firmy,“ říká mluvčí Škody Karel Samec. Škoda tak chce ve svém účetnictví vymazat ztráty z posledních dvou let. Pokud se jmění firmy nesníží, firma zřejmě skončí v konkursu.

Drobní akcionáři se podle analytiků o své peníze nemusí obávat - tržní hodnota akcií se ani po snížení firemního kapitálu příliš měnit nebude.

Záměr vedení plzeňského koncernu Škoda, který chce na srpnové valné hromadě snížit firemní základní jmění z 9,5 miliardy korun na desetinu, a účetně tak vymazat ztráty z předchozích dvou let, má jeden velký háček. Věřitelské banky, které se na snižování kapitálu s představenstvem dohodly, totiž netuší, jak se k jejich iniciativě postaví dosud největší akcionář podniku - někdejší škodovácký šéf Lubomír Soudek.

Tomu podle analytiků snížení jmění asi nebude po chuti. Následující zvažovaná operace - opětovné doplnění kapitálu přeměněním bankovních pohledávek za akcie Škody - by jej totiž odsunula mezi menší akcionáře. Sám Soudek se ovšem k valné hromadě nechce příliš vyjadřovat: „Zatím o taktice na valné hromadě nechci mluvit, samozřejmě, že se předem připravuji,“ říká Soudek.

Souhlas Soudka ke snížení jmění je přitom důležitý - na minulé valné hromadě totiž měl těsnou většinu hlasů a velmi vyrovnané rozložení sil lze čekat i na následujícím setkání akcionářů.

Kromě vlastní účetní operace se snížením jmění ale bude muset Škoda neuhrazené ztráty vykompenzovat i finančně. Pokud banky kapitál firmy nedoplní, bude se přeceňovat její majetek.

Po plánované redukci základního jmění se nominální hodnota každé akcie sníží z tisíce na sto korun. Jejich tržní hodnota, která zajímá zejména několik tisícovek drobných akcionářů společnosti, se ale podle analytiků nijak dramaticky měnit nebude. „Trh vysokou ztrátu Škody očekával a současná cena akcií kolem sto padesáti korun za kus by se nijak zvlášť snižovat už neměla,“ tvrdí Ondřej Daťka z Patria Finance.

Následující zvažovaná operace - navýšení kapitálu - by se již dotkla všech akcionářů. Majetek, který ve Škodě drží „nebankovní“ podílníci, a tedy i tisíce drobných investorů z kuponové privatizace, by se totiž výrazně rozředil. „Otázka možného navýšení jmění se bude řešit až po valné hromadě,“ upozorňuje Jan Rezek, mluvčí IPB, která je významným věřitelem i akcionářem plzeňského koncernu.

Plzeňský koncern Škoda skončí loňské hospodaření rekordní ztrátou, která se bude pohybovat mezi 4,2 až pěti miliardami korun. Přitom ještě letos v lednu, několik dní před svým odvoláním, tehdejší šéf Lubomír Soudek tvrdil, že podnik po třech letech konečně skončí v zisku.

Škoda Plzeň v konkursu neskončí, říká ředitel Jiří Hlavica

Plzeňský koncern Škoda skončí loňské hospodaření opět hluboko v červených číslech a kvůli ztrátám z předchozích let bude muset výrazně snížit své základní jmění. „Hospodářské výsledky loňského roku jsou skutečně velmi špatné, ale ještě není hotov audit hospodaření, a proto nelze sdělit konkrétní čísla. Ztráta bude v rozsahu několika miliard korun. Podle zatímních poznatků však nebude představenstvo nuceno navrhovat kroky, které zmiňuje zákon o konkursu,“ říká generální ředitel Škody Jiří Hlavica.

Bude ztráta vyšší než loni, kdy byla 4,2 miliardy korun?

To opravdu nemohu říci, jako první se to musí dozvědět burza.

Jaký je důvod loňské ztráty?

Je to především nutnost vytváření řady opravných položek a rezerv na majetkové účasti, které Škoda v minulosti nakoupila - tedy na Liaz a na Tatru.

Loni však tehdejší vedení podniku tvrdilo, že opravné položky v obou automobilkách, ale i v dalších výrobních závodech jsou již téměř na maximu, v dalších letech se nebudou opakovat a Škoda skončí konečně v zisku...

Liaz a Tatra v minulých letech prošly oprávkami jen částečně, tentokrát auditorská firma Ernst & Young velmi razantně a velmi tvrdě trvala na tom, že tyto věci musí projít oprávkami v plné výši.

Věřitelské banky se dohodly, že Škodu v příštích třech měsících nepošlou do konkursu a nebudou v ní snižovat úvěrovou angažovanost. Co dohoda pro podnik znamená, zlepší se přístup k provoznímu kapitálu?

Dohoda nepředpokládá, že by nám banky posílaly peníze. Jde o obnovení procesu komunikace. Nám to umožňuje pokračovat v restrukturalizaci firmy. Jedním z bodů dohody bylo, že francouzská banka Société Génerale stáhne návrh na konkurs Škody, a před několika dny tak již učinila.

Celou dobu, co jsem ve Škodě, jsme velmi těžko získávali provozní prostředky. Získávali jsme je vždy na konkrétní projekty, na konkrétní obchodní případy, ale ne v rozsahu, který by byl optimální.

Dohoda s věřiteli zároveň předpokládá, že například výtěžek z prodeje nepotřebného majetku si banky nebudou brát, ale ponechají nám jej. Již jsme tak získali sto milionů korun.

Podle plánu restrukturalizace mělo být do konce června založeno sedm základních divizí Škody, do nichž má vstupovat zahraniční kapitál. Nestalo se tak a proces se táhne. Proč?

Hlavní problém je v tom, že věřitelé mají různý stupeň zajištění svých pohledávek. Někteří je nemají zajištěny téměř vůbec, někteří mají zajištění na mateřské firmě i na dceřiných firmách.

Specialitou Škody jsou křížová jištění. Máme tady problémy, kdy dceřiné firmy směnečně ručí mateřské společnosti a zároveň svým sesterským firmám, a zase naopak. Vyvazování se z těchto záležitostí je pak velmi komplikované. Máme s tím problémy nejen my, ale i bankéři, kteří nechápou, že něco takového bylo možné. To je i důvod, proč se právně zakládání některých divizí zdržuje.

Jsou už známi konkrétní zájemci o vstup do Škody?

Nebudou vstupovat do celé Škody Plzeň, to je příliš široce rozkročená firma. Budou vstupovat právě do výrobních odvětví. Jednání se vedou a jsou v různé fázi. V některých firmách to bude strategický partner, jinde třeba obchodní nebo finanční partner. Různá bude i účast Škody - někde si ponechá majoritu, jinde ne.

Autoři:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

10. května 2024  6:26

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Stovky miliard do jádra by se Česku měly vyplatit, jde o investici na 60 let

10. května 2024

Premium Evropská komise povolila státní podporu při financování stavby pátého bloku Jaderné elektrárny...

Natěšené hotely i hospody. Šampionát má ekonomice přinést dvě miliardy

10. května 2024

Do Česka se po devíti letech vrací hokejový šampionát, který v roce 2015 přinesl české ekonomice...

Chybějící byty, příliš vysoké nájmy. Krize bydlení zasáhla celou Evropu

9. května 2024

Dlouhodobá evropská krize bydlení zasahuje všechny země napříč kontinentem: od Nizozemska přes...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...